Tag på internettet med virtual reality

Tag på internettet med virtual reality

Vi, som besøger internettet, gør det typisk på en af følgende måder: via computeren, via smartphone eller via tablet. Vi åbner som regel en browser som for eksempel Firefox, Google Chrome, Safari eller Edge, og så åbner vi den ene hjemmeside efter den anden.

Mange af os bruger Googles søgemaskine, når vi skal finde ting og sager på nettet, og de fleste af os er godt tilfredse med denne fremgangsmåde. Alligevel skal du måske til at indstille dig på at surfe på nettet på en anden måde i fremtiden.

I al fald hvis vi skal tro på en pressemeddelelse fra Khora – et produktionshus for virtual reality (VR). Khora har over de seneste to år afholdt 570 events for virksomheder, der ønsker at se potentialerne i virtual reality teknologien. Og nu er de ude med nye tanker omkring måden vi bruger internettet på.

Gå på den kinesiske mur – næsten

Simon Lajboschitz, Co-Founder & CEO i Khora, anser det for at være mere end sandsynligt at vi i fremtiden vil bruge virtual reality som fremtidens måde at interagere med internettet på. Simon uddyber:

– Hvis du f.eks. ønsker at lære noget om den kinesiske mur, vil du normalt google information om den. I fremtiden tager du et par VR-briller på og træder ind på den kinesiske mur, så i stedet for at læse om den, oplever du den. Det kan også være et underholdnings- eller arkitekturspil om den kinesiske mur. Pointen er, at du lærer om verden på en anden måde, end du gjorde førhen. Du vil opleve den, og din hjerne vil helt naturligt gemme det som et minde, i stedet for et stykke tekst, da du får en oplevelse direkte ind i sanseapparatet, siger Simon Lajboschitz.

Virtual Reality kan også bruges hvis du for eksempel vil købe et hus og ønsker en rundvisning. Hvorfor bevæge sig fysisk ned på adressen, hvis du kan opleve huset indefra med briller foran skærmen? Virtual Reality bliver også den måde som kirurger agerer på uanset hvor de befinder sig i verden.

VR: Naturligt i fremtiden

Inden for psykiatrien bliver Virtual Reality også anvendt. Khora er en del af verdens største kliniske projekt med folk, der har fobier. Det kan f.eks. være frygt for slanger eller angst for at flyve. Her kan deltagerne langsomt og i et kontrolleret miljø blive udsat for virtuelle slanger eller virtuelle flyveture gennem en VR-brille.

Simon Lajboschitz anbefaler, at hvis firmaer gerne vil i gang med virtual Reality, så bør de prøve teknologierne af, være nysgerrige på hvordan det føles og opsøge, hvad der rører sig inden for deres brancher af virtual reality.

– Og så bør du huske på, at forbrugerne i fremtiden forventer, at du tilbyder det her ekstra lag af virkelighed, ligeså naturligt som det er, at jeres virksomhed har en hjemmeside, hvor man kan tilgå jeres varer, afslutter Simon Lajboschitz

www.khora-vr.com

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.