Hvis man er indehaver af en webshop eller har intentioner om at få en, er det vigtigt at få styr på sin markedsføring online. Online marketing kan være en kompleks størrelse, da der findes utroligt mange forskellige aspekter af det. Her kommer nogle tips til, hvilke variabler man skal være opmærksom på, hvis ens hjemmeside eller webshop skal ramme det rigtige kundesegment.
Google Adwords
Google Adwords er googles eget annonceringssystem, hvor som gør det muligt at lave mange forskellige kampagner baseret på data og statistik. En af de store fordele ved Google adwords er blandt andet, at det er kvantificerbart. Hvis man får det sat rigtigt op, er det muligt, at man næsten spore, hvad hver enkelt krone bruges til ved hjælp af Google Analytics.
Som webshop ejer vil det være en klar fordel, at gøre nytte af Google Adwords også hvis man er forholdsvis uerfaren. Hvis du eksempelvis skal have testet en kampagne vedrørende headset, så er det muligt at trække den tilbage, hvis du kan se det ikke bære frugt.
SEO
Søgemaskineoptimering handler om at forbedre din webshops placering på diverse søgemaskiner. Det er logik for burhøns, at hvis ens webshop ligger øverst på eksempelvis Googles søgemaskine vil der automatisk komme flere besøgende, hvilket genererer et stigende antal konverteringer – altså salg af ens produkter. Når Google skal vurdere en hjemmeside, gør den det ud fra 3 følgende faktorer: autoritet, teknik og indhold.
Autoritet handler i stigende grad om, hvor lang tid din hjemmeside kan beholde besøgende på webshoppen. Det er klart, at hvis de besøgende er væk efter 3-4 sekunder, så må det ikke være en specielt god hjemmeside. Et lille tip til at forbedre sin hjemmesides autoritet er blandt andet at gøre brug af både billeder og videoer, hvilket gør at den besøgende bliver hængende længere.
Indhold drejer sig om, hvorvidt de tekster, der står på hjemmesiden stemmer overens med de ord, som folk søger efter på Google, når de eksempelvis skal finde en nye høretelefoner, så vil det måske være en alletiders idé at have det ord figurerende på hjemmesiden, eller måske er det ordet headset, du skal satse på
Teknik er lidt mere kompliceret og kræver, at man på en eller anden måde forstår sig på backend, før man kan lave teknisk SEO. Det er typisk programmør- eller softwarearbejde og kræver kendskab til kodesprog, som eksempelvis Java, før man kan forbedre den tekniske del på sin hjemmeside. Google vurderer hjemmesidens tekniske formåen på baggrund af, om der er redundant indhold eller om website er mobil i forhold til, hvor nemt det er navigere rundt på siden som besøgende.
Disse tre variabler er kun nogle af dem, man skal være opmærksom på, hvis man skal have sin hjemmeside længere op på Googles rangliste, men det er til gengæld nogle af de vigtigste.
Marketing automation
En af de nye drenge i klassen inden for online marketing er marketing automation, og som navnet indikerer, handler det i bund og grund om at gøre de manuelle marketingprocesser automatiske. Det er i princippet et software system, som man tilpasser sin marketingsstrategier. Formålet ved at automatisere sine marketingprocesser er blandt andet at målrette kommunikationen endnu mere til den potentielle kunde og skabe større relevans.
Marketing automation er baseret på data omkring målgruppens gøren og laden på nettet. Det gør det blandt andet muligt at vise, hvilke produkter kunderne viser størst interesse for, ligesom hvor langt de er i købsprocessen. Derefter er det muligt at personalisere markedsføringen.
Hvis man eksempelvis har et spilfirma online, vil det være muligt at overvåge, hvilke spil der er mest populære, og hvilke kunderne er lige på nippet til købe, men springer fra i sidste øjeblik.