Black Friday hysteriet

Black Friday hysteriet

På fredag går det løs: Black Friday er over os, og straks valfarter menneskeheden i byen og på nettet for at handle varer til stærkt nedsatte priser. Det er netop på fredag at du kan gøre en god handel, og jeg ved at mange venter på de spændende tilbud.

Personligt vil jeg lede efter gode deals inden for WordPress universet. Det er især lifetime licenser jeg går efter, men hvis der er labre temaer på tilbud, slår jeg nok også til dér. Hvis du handler løs, skal du være opmærksom på nogle regler, som er rare at kende. Emærket har udsendt 4 gode tips til folk, der agter at handle ind i webshops på fredag.

Fejl i prisen

Det sker jo, at mennesket begår fejl, og det sker altså også i webshops. Somme tider går det hurtigt med at lægge varer i webshoppen, og denne travlhed kan medføre at prisen indtastes forkert. Det er for eksempel før set at man kunne købe et fjernsyn til 500 kroner, men hvor prisen egentlig skulle have været 5.000 kroner. Kan webshoppen annullere din ordre, hvis de har begået sådan en menneskelig fejl?

Camilla Engel Post, chefjurist hos e-mærket siger: – Når man som kunde handler på en webshop, er der som udgangspunkt indgået en bindende aftale i det øjeblik kunden klikker på betalingsknappen. Man kan ikke bare annullere en aftale om køb af et produkt, fordi man er kommet til at skrive en forkert pris. Heller ikke selvom shoppen har taget alverdens forbehold for trykfejl.

Men hvis webshoppen kan påvise at der er tale om en åbenlys fejl, hvor kunden burde kunne have indset at der var tale om en fejlindtastning, kan situationen være en helt anden.

Udsolgte varer på Black Friday

Hvordan skal du stille dig, hvis du gennemfører et køb i en webshop, og det efterfølgende viser sig, at shoppen har udsolgt, og at du derfor ikke kan få den vare du har bestilt? Jo, du har faktisk krav på at få varen. Web shoppen må ikke annullere din ordre, fordi butikken ikke har varen på lager længere.

Med andre ord: hvis du handler på nettet og gennemfører en bestilling, kan du forlange at webshoppen skaffer varen eller tilsvarende til samme pris, som du skulle give i købsøjeblikket. Surt for webshoppen, men så må de lære at angive det korrekte antal i lagerbeholdningen. Sværere er det ikke.

Pak varen ud

Når du har bestilt, betalt og modtaget din vare, er det en god ide at pakken varen ud med det samme. At lade pakken ligge til juleaften, hvor den skal foræres væk, kan vise sig at være en dum fejltagelse. Der kan nemlig være fejl i varen, og hvis man sent i forløbet klager over varens stand, risikerer du som kunde at webshoppen afviser din klage.

Og med rette. Butikken kan jo med god samvittighed erklære at du burde have tjekket varens stand, da du modtog den. Ting kan jo gå galt under fragten, så webshoppen kan med god samvittighed godt forvente at du gør opmærksom på defekt umiddelbart efter at du modtager varen.

Byttemuligheder

Husk også at du naturligvis godt kan bytte dine varer, som du køber på Black Friday. Men læs alt det der står med småt. Langt de fleste ting, som du handler på nettet, kan byttes inden for 14 dage, så hvis du agter at købe julegaver på Black Friday, risikerer modtageren at han/hun ikke kan bytte varerne efter juleaften.

www.emaerket.dk

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.