Mails før morgenmad

Mails før morgenmad

Hjemme hos os har vi et mere eller mindre fast ritual om morgenen: vi forlader den trygge seng og bevæger os ind under bruseren. Herefter er det almindelig klargøring af ansigt, frisure og tøjstil, hvorefter vi kaster os over morgenmaden med dertil hørende kaffe eller te.

Når disse praktiske ting er ordnet, er det tid til at tage på arbejde, men sådan er det langt fra alle der har det, når det handler om morgenrutine. Faktisk er billedet markant anderledes, når man ser på nutidenas yngre ansatte i diverse virksomheder.

Mails før fast føde

Adobe, som er kendt for deres kvalitetssoftware á la Photoshop, Premiere og Acrobat, har fået foretaget en undersøgelse, hvor de har forsøgt at få et overblik over de e-mailvaner som amerikanske ansatte har. Der tegner sig et billede, som i al fald har overrasket mig.

Yngre ansatte har nemlig en anden tilgang til emailtjek end jeg for eksempel har. Undersøgelsen fortæller at særligt yngre medarbejdere tjekker deres arbejdsmail inden de drikker morgenkaffe eller -te. Det betyder at de trofast mod deres arbejdsplads lige skal se hvad indbakken byder på, inden de indtager fast eller flydende føde hjemme ved morgenbordet.

Vanvid eller helt almindeligt?

39 procent svarer at de først tjekker deres arbejdsmail, når de ankommer på virksomheden. En fjerdedel tjekker arbejdsmail inden de står op (!), og ser man på aldersgrupper, er de helt unge mellem 18 – 24 år de værste (hvis jeg tør skrive det). Næsten halvdelen af dem tjekker nemlig deres arbejdsmail, inden de er stået op. Vanvittigt, ikke sandt?

Og det er ikke kun i sengen, at de tjekker arbejdsmail. Det sker således også når de er på toilettet, når de ser fjernsyn og når de spiser en laber middag i et hyggeligt selskab. Det viser sig også at 10 procent læser mails, mens de kører bil. De burde skamme sig.

Privat maillæsning i arbejdstiden

Og det handler ikke kun om arbejdsmails i arbejdstiden. Mange lurer nemlig også den private mail, mens de er på arbejde. Det kender jeg så udmærket, da jeg var ansat. Her brugte jeg ofte mine pauser på at tjekke den private indbakke. 38 procent af de adspurgte siger at de tjekker privat mail en gang i timen.

Og det finder jeg ikke helt ualmindeligt. Mange vil sikkert mene, at private mails ikke hører til i arbejdstiden, og jeg medgiver da også gerne, at det naturligvis ikke skal tage overhånd. Dog er jeg ret sikker på, at de fleste herinde sikkert også har kylet en privat sms af sted i ny og næ. Det er klart, at hvis man bruger mere tid på private gøremål end arbejdet, skal der justeres ind. For lidt og for meget.

www.adobe.dk

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.