Hjælp til ferien

Hjælp til ferien

Har du booket ferien via internettet? Så kan der opstå splid og tvivl, hvis planer pludselig ændres. E-mærket har i samarbejde med Pakkerejseankenævnet, Ankenævnet for feriehusudlejning, forbrug.dk og forbrugereuropa.dk listet 3 cases op, hvor du kan læse, hvad du kan eller skal gøre.

Inden det kommer så vidt, så husk at have styr på dit pas, inden du pakker kufferten. Det er før set, at folk glemte at få fornyet deres pas i god tid, og husk at der er ekspeditionstid på sådan et bureaukratisk emne. Mange har også vekslet penge, og hvis du har brug for et god stak stakater, så gør det i god tid, idet mange banker ikke har uanede mængder af dollars og euro liggende. Anvend dit Visa eller Mastercard.

Nå, lad os se på de 3 gode råd omkring praktiske anliggender i forbindelse med din ferie.

Du missede datoen for sommerhuset

Du står foran Vesterhavshytten med en glad kone og forventningsfulde børn. Pludselig opdager du at huset er optaget af en anden familie, og inden du beder dem om at pakke sydfrugterne, tjekker du dit lejebevis. Pokkers! Du har set forkert!

Du er kommet til at booke sommerhuset i en forkert periode – du har set forkert på datoerne. Hvad gør du nu? Du skal ikke regne med at få penge tilbage, idet lejebeviset jo konkretiserer hvilke dage du råder over sommerhuset i. Fortrydelsesretten virker altså ikke. Tag en snak med bureauet. Måske er du heldig. Måske ikke.

Forkert navn på flybilletten

Du tropper op i lufthavnen med en velpakket kuffert. Solbrillerne hænger i brystlommen, og smilet er ikke til at tage fejl af. Indtil du opdager at navnet på flybilletten er stavet forkert. Der er altså pludselig ingen sammenhæng mellem navnet på flybilletten og navnet i dit pas. Hvad gør du så?

Tja, dit køb kan ikke fortrydes, idet billetkøb generelt ikke kan fortrydes. Du er den person som skal tjekke at alle informationer er korrekte, inden du bestiller billetten online på nettet. Det gælder både navn og afrejsetidspunkt. Flinke flyselskaber tilbyder at ændre eller annullere billetten, men her løber der oftest et gebyr på.

Overbooket hotel

Nå, du kom alligevel af sted, og nu står du i hotellobbyen for at få udleveret nøglen til dit ferieværelse. Receptionisten kigger på dig med bedrøvede øjne: hotellet er fyldt op, og der er ikke et værelse til dig. Hvad gør en klog mand så? Han bevarer roen.

Hotellet eller rejsebureauet er nemlig forpligtede til at finde et erstatningshotel til dig, og kvalitet og standard skal være den samme eller bedre, end den du har bestilt og betalt for. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, har du krav på godtgørelse – nemlig differencen på den pris du har betalt og det billigere hotel, du bliver stillet i udsigt.

Hav en god ferie!

www.emaerket.dk

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.