
Beskæftiger du dig med søgemaskineoptimering, er det vigtigt, at du er bekendt med, at brugerne ikke udelukkende søger efter produkter og ydelser. Der er nemlig også rigtigt mange brugere, der søger efter svar på problemer. Det er vigtig viden, som du bør have med i baghovedet, når du optimerer dit website.
Giv brugerne svar på deres problemer
Det er ikke alle brugere, der er klar til at købe et produkt eller ydelse, når de søger på Google. I den anledning skal du være opmærksom på, at brugerne kan være i et af de tidlige stadier i købsbeslutningsprocessen. Der vil typisk være tale om informationssøgning, hvor brugeren er interesseret i at vide, hvordan han / hun kan løse det pågældende problem.
Man kan tale om forskellige typer problemer, hvor nogle problemer vil være mere komplekse end andre. Ikke desto vil problemanerkendelse være et begreb, som man kan støde på inden for alle tænkelige brancher.
Tpfrb.dk er et eksempel på et website, der har succes med at svare på problemer. Tandklinikken har f.eks. udgivet en omfattende guide om tandpine, som folk søger efter, hvis de har ondt i tænderne.
Tilsvarende kunne en VVS’er hjælpe brugere, der søger efter problemer såsom ”toilet løber”. Det vil give en oplagt mulighed for at lave en landingpage, hvor man guider sine læsere om et eller flere emner.
Sæt dig ind i kundens sted og øg den organiske trafik
Giver du svar på problemer, har du rig mulighed for at øge den organiske trafik til dit website. Din udfordring er at sætte dig i kundens sted og sørge for, at brugerne får svar på sine ubesvarede spørgsmål. Lykkedes det dig, vil du kunne glæde dig over både øget trafik og højst sandsynligt også øget omsætning.
Sådan skal du gøre:
- Find relevante spørgsmål / søgninger – Hvis du skal give brugerne svar på deres problemer, er det nødvendigt, at du ved, hvad brugerne søger efter. I den anledning kan du med fordel lave en søgeordsanalyse. Når du skal svare på problemer, skal du primært have fokus på longtail søgninger. Du bør være særligt opmærksom på HV ord, da det vil give dig en god indsigt i, hvilke problemer brugerne søger svar på.
Det kunne f.eks. være, at brugerne søgte på: ”Hvordan skifter jeg tandlæge?” – ”Hvilken cykel skal jeg vælge” – ”Hvilket høreapparat er det bedste?” eller noget helt fjerde.
- Giv fyldestgørende og brugbare svar – Skal du rangere godt i søgemaskinerne, er det nødvendigt, at du gør noget ud af dine landingpages. Ønsker du at give brugerne svar på problemer, skal du bruge tid på at skrive fyldestgørende og brugbare svar. Korte og intetsigende tekster vil hverken blive tilgodeset af læsere eller søgemaskiner. Derimod vil værdifuldt indhold blive tilgodeset af begge parter.
Godt indhold kan skabe både links, trafik og omsætning. Hvis du giver brugerne svar på deres problemer, er der større chance for, at de vil dele dit indhold via sociale medier, blogs og andre hjemmesider. Ligeledes er danske medier flittige til at henvise til guides, der giver værdi til læserne. En målrettet indsats med at give svar på problemer kan dermed skabe stor nytte for din virksomhed.