Det går ikke skidt med den online handel i Danmark – således handlede danskerne for intet mindre end 90 mia. kroner i 2015, og det er en stigning på 14% siden året forinden, meddeler Dansk Erhverv. Således er danskerne på en tredjeplads over de mest online-handlende folkefærd i verden. Siden 2010 har e-handlen virkelig tager fat, for i 2010 blev der blot brugt 40 milliarder online.
Der bliver således handlet mere, men det kommer sig også af, at handlen har spredt sig til flere alderskategorier og begrænser sig ikke blot til de yngre generationer. 78% af befolkningen har indenfor det sidste år handlet online – en meget flot udvikling, der viser at danskerne for alvor ser nethandlen som en naturlig måde at handle på – næsten på lige fod med handel i de fysiske butikker.
Online tilstedeværelse
Og de danske virksomheder er gode til at støtte op omkring denne udvikling. Der er kommet gang i de online tilstedeværelse rundt omkring i Danmark lige fra advokatfirmaet, der tilkøber digitale marketingsydelser for at kunne rangere højt i søgeresultaterne, når potentielle kunder søger efter advokatydelser på nettet. Til virksomheder, som eksempelvis stigefabrikken, der er indenfor en branche, der normalvis har solgt deres varer gennem fysiske butikker og lagt vægt på god kundeservice og rådgivning, som deres særlige styrke.
Disse har fundet nye veje til at promovere deres kerneydelser online, for hvor er det egentlig nemmere, at man blot kan købe disse produkter online og få det leveret direkte til døren i stedet for, at man skal køre fra det ene byggemarked til det andet for at finde den rigtige trappe til renoveringsprojektet.
Derudover findes der den type virksomheder, der holder fast i den fysiske butik, men også sælger ydelsen online, som eksempelvis Ihero, der reparerer telefoner og Ipads. Her kan man få support online, sende sin vare ind eller gå ind i butikken og aflevere produktet til reparation. Denne dobbelte service er langt de fleste handlende gået over til, da det udvider det geografiske marked for deres produkter.
Før var butikkerne kundeklientel afgrænset til dem i nærområdet, og det var måske ikke altid, at kundegrundlaget var stort nok, men det er det nu, hvor de har hele Danmark som deres markedsplads.
Det er en fordel at være dansk webshop
Og det giver pote, at være en dansk online shop. For selvom danske kunder er blevet mere glade for at shoppe i udenlandske webshops, er det stadigvæk et plus, at kunne skrive et danske kontaktnummer under kontaktinformationer. Det giver en anden følelse af sikkerhed at vide, at man handler i en online butik, der er underlagt den danske lovgivning, og at man kan komme i kontakt og få rådgivning, hvis der skulle ske misforståelser eller varerne skal returneres.
Også når man kan sætter et logo fra en dansk mærkningsordning, såsom e-mærket eller trustpilot logoet, på sin webshop, er kunderne mere tilbøjelige til at handle hos en.
Butiksdøden
Denne øgede velvillighed og tillid fra danskerne til e-handel sker dog på bekostning af de fysiske butikkers levedygtighed. Man snakker om butiksdød overalt i Danmark for følger man ikke med udviklingen, så er man imod den. Således lukker den ene butik efter den anden, især i forstæderne hvor der ikke er nok købekraft fra lokalbefolkningen til at holde butikkerne gående.
I stedet søger de fysiske butikker ind mod storcentrene, hvor det også er mere attraktiv for kunderne at tage til, når man skal handle og derved kan få ordnet alle sine indkøb på en gang. Det skal både ses som en funktion af, at der i en stresset hverdag ikke er overskud og tid til at bruge lang tid på indkøbene. De fysiske butikker er åbne, når de fleste er på arbejde, og lukker når folk får fri. De fysiske butikker er derfor ikke gearede til at imødekomme folks behov for fleksible åbningstider.
Ifølge prognoser er udviklingen i e-handlen kun noget, der vil tage til med årene. Dansk Erhverv skønner, at e-handlen vil nå en omsætning på over 100 mia. i 2016, så vil man overleve som butik og virksomhed, må man være parat til at omstille sig til den nye virkelighed.