37 år med onlineshopping

37 år med onlineshopping

Når du næste gang bestiller en pizza på JustEat eller køber en billet til bussen med din smartphone, så kan du takke en mand ved navn Michael Aldrich. Navnet lyder måske ikke helt bekendt, men den engelske mand står bag opfindelsen af forgængeren til, hvad vi i dag kender som moderne onlineshopping.

Det var helt tilbage i 1979, hvor Michael Aldrich fik idéen om kombinere fjernsynets interaktive tekst-tv system med en telefonlinje, så man i ro og mag inden for hjemmets fire vægge kunne fjern-handle. Det var nemlig tiden, inden der fandtes hjemmesider og internet, som vi kender det i dag.

Det første onlinesupermarked

Michael Aldrichs idé var årtier forud for sin tid, og det tog mange forsøg at videreudvikle idéen. I 1984 prøvede den engelske supermarkedskæde Tesco dog at implementere teknologien.

Prøvekaninen blev den britiske kvinde, Jane Snowball, som er den første person, der har handlet på et onlinesupermarked. Jane havde brækket sin hofte og var derfor den perfekte kandidat til at prøve teknologien. Gennem telefonlinjen blev hendes TV sat op til en computer, der var forbundet til en fax hos Tesco. Med speciel teknologi ringede hun nummeret op gennem fjernsynet ved hjælp af fjernbetjeningen, og med 0-9 valgte hun de forskellige produktkategorier og ”surfede” gennem Tescos udvalg. Til sammenligning udgav Nintendo deres første kommercielle konsol (NES) til et bredere publikum året senere i 1985.

Der skulle gå yderligere 10 år før onlinehandel for alvor slog igennem, da Pizza Hut åbnede deres første online-pizzabutik i 1994, og de store dotcom-giganter Amazon og Ebay (som stadig er populære i dag), slog deres virtuelle døre op i 1995. Det var begyndelsen på internethandel, som vi kender det i dag, og for at ære Jane Snowball, kan man kalde det en sneboldeffekt, der begyndte, som endnu ikke er endt.

Smartphones indtog og øget tilgængelighed

Onlineshopping er siden blevet næsten ligeså populært som fysisk shopping. Hvor nogle virksomheder decideret er fokuseret på onlinehandel, har andre virksomheder blot tilpasset sig den teknologiske tidsalder og tilføjet hjemmesider, hvor du kan bestille online. Hjemmesider som nemlig.com, hvor du kan bestille dagligvarer fra et onlinesupermarked, konkurrerer direkte side om side med de fysiske supermarkeder, hvorimod nye giganter som Netflix og HBO har overtaget de fysiske konkurrenter og tvunget virksomheder som Blockbuster til at gå konkurs.

Ca. 10 år senere udviklede teknologien sig yderlige, med introduktionen af smartphones på det kommercielle marked. Med den nye tilgængelighed blev det endnu lettere at bruge internettet til handel, og med telefonens smarte GPS system, blev mange af funktionerne rettet mod vores geografiske lokation. Tænk f.eks. på, hvordan Siri-teknologien i iPhones har gjort, at ”hun” ud fra din lokation kan fortælle dig, hvor den nærmeste tankstation eller thai-restaurant er at finde.

Det nyeste inden for delivery-teknologi er de mere skræddersyede løsninger, som f.eks. Århusianske Djinni, der ikke blot leverer fra en enkelt butik, men tager forbehold for den enkelte persons individuelle behov ved at levere alt inden for en kort tid, hele døgnet, så længe det dog ikke er ulovligt.

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.