Guide til din Facebook-annoncering

Guide til din Facebook-annoncering

Har du endnu ikke haft succes med dine Facebook annoncering? I så fald er du bestemt ikke den eneste. Selvom Facebook annoncering er blevet meget udbredt, er der stadig mange, der endnu ikke har knækket nødden. Hvis det er noget, du kan nikke genkendende til, så læs videre i det der følger, hvor du blive præsenteret for den komplette guide til din Facebook annoncering.

Konkretisering af din strategi

Et kendt ordsprog lyder, at man ikke kan hoppe ned i det samme vand to gange. På samme måde kan man ikke bare genbruge den samme Facebook strategi til flere virksomheder. Alt for mange benytter sig bare af en generisk strategi til alle deres Facebook annonceringer.

Det vil som regel ikke virke. Alle virksomheder er forskellige også har særlige styrker og udfordringer. Derfor skal strategien ligeledes også være unik. Der vil eksempel vis være stor forskel på, om du laver annoncering for billige kjoler kontra en Neo Noir nederdel. De forskellige former for tøj rammer forskellige målgrupper med forskellige behov. Det skal du være opmærksom på.

Derfor er det vigtigt, at du stiller dig selv nogle kritiske spørgsmål, inden du går i gang med annonceringen. Det kan være spørgsmål som: Hvad er min målsætning? Er det at skaffe leads eller er det konverteringer fra hjemmesiden? På baggrund af det hvor lang købsbeslutningsproces har mine kunder? Hvilke USP’er har min virksomhed? Hvem er mine nærmeste konkurrenter?

Når du har svaret på disse spørgsmål, har du et meget bedre udgangspunkt for dine annonceringer og for at ramme den rigtige målgruppe. Mere om det i det der følger.

Segmentering af målgruppen

Ligesom med strategien er der også alt for mange, der negligerer at være præcis i deres specificering af målgruppen. De vil hellere ramme bredt og så skyde lidt forbi end at ramme den lige i øjet. Det er ikke måden at gøre det på.

Når du skal ramme præcist, er der flere måder at gøre dette på. De fleste virksomheder kender deres egen målgruppe forholdsvis godt, men man bør alligevel undersøge det nærmere for at være helt sikker. Det kan du gøre på flere måder. Du kan benytte dig af Google Analytics som er et glimrende værktøj til at skabe forståelse for kunders adfærd online.

En anden tilgang er at undersøge dine nærmeste konkurrenters Facebook-profiler. Eftersom deres kunder naturligvis minder meget om din målgruppe, kan du lave en stikprøveanalyse af dem, der interagerer med konkurrenten på Facebook og bruge dem som din egen.

Du kan også bruge en af Facebook geniale muligheder i form af en lookalike-målgruppe. Hvis du fodrer en Facebook algoritme med dine nuværende kunder, får du et udkast af de personer, der minder mest om disse. Det er en utrolig effektiv måde at få en større og meget relevant målgruppe.

Dynamisk retargeting

De fleste der tidligere har beskæftiget sig med Facebook kender til retargeting. Der er dog mange, der endnu ikke har fået øjnene op for den dynamiske af slagsen. Hvor normal retargeting henvender sig til personer, der tidligere har vist interesse med vilkårlige produkter fra din produktportefølje, så henvender du dig med dynamisk retargeting med de produkter, de 5 produkter de har vist mest interesse i.

Konverteringssporing

Det er must at have konverteringssporing sat op. Uden konverteringssporing famler du i blinde. Hvis du laver annoncering for en Ooh Noo dukkevogn, er det simpelthen alfa omega, at du har sat konverteringssporing op for den tilsvarende landingsside.

Hvis du har gjort det, ved du efter et stykke tid lige præcis, hvorvidt det er en god idé at fortsætte med annonceringen, eller om det måske går så godt, at du skal skrue op for budgettet.

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *