Når det drejer sig om søgemaskineoptimering, kan man skrue på rigtigt mange forskellige parametre. Selvom man kan være tilbøjelig til at have størst fokus på optimering af brede søgeord med stor søgevolume, bør man ikke glemme / fravælge at arbejde med optimering af longtail søgeord.
Skal man lave en søgeordsanalyse, vil mange hjemmesideejere have tendens til at fokusere på de korte og populære søgninger, hvilket der i sig selv ikke er noget galt med. Dog kan det være en udfordring, hvis man slet ikke er opmærksom på longtail søgninger. Når man arbejder med longtail søgninger, skal man have fokus på søgninger med 3+ ord frem for søgninger med 1-2 ord. Søgevolumen er typisk lavere ved denne type søgninger, men søgevolume bør ikke være den eneste faktor, man arbejder med, når man skal identificere relevante søgeord.
Derfor skal du arbejde med optimering af longtail søgninger
Der er rigtigt mange forskellige longtail søgninger inden for alle brancher. Disse søgninger vil du højst sandsynligt gå glip af, hvis du udelukkende optimerer dit website på baggrund af de søgeord, som har den højeste søgevolume. Når danske forbrugere søger på et produkt eller en ydelse i en vilkårlig søgemaskine, er det ikke unormalt, at der bruges flere ord i samme søgning. Søgemaskinernes fornemmeste opgave er at vise de mest relevante søgeresultater for brugerne. Jo mere specifik brugeren er i sin søgning, desto større chance er der for, at søgemaskinerne viser de mest relevante resultater.
Hvis man foretager en meget bred søgning på 1-2 ord kan man risikere, at man bliver præsenteret for en masse søgeresultater, som kun har lav eller ingen relevans. Bruger man derimod 3, 4 eller 5 ord til at beskrive, hvad man leder efter, vil man opleve, at man bliver præsenteret for søgeresultater med langt højere relevans. Med det faktum i baghovedet er det blevet mere normalt at bruge longtail søgninger, når man skal finde et specifikt produkt eller ydelse. Som virksomhedsejer er det derfor alfa og omega, at dit website har gode placeringer i søgemaskinerne på disse søgeord. Der er efterhånden mange tests, som viser, at longtail søgninger konverterer bedre end andre søgninger. Tilmed må der ikke herske nogen tvivl om, at longtail trafik er meget værdifuldt, da det er lig med trafik, konverteringer og omsætning.
Der er typisk ikke særligt stor søgevolume på longtail søgninger, men til gengæld er det relativt nemt at opnå topplaceringer i søgemaskinerne. Der er naturligvis ingen begrænsninger for, hvor mange longtail søgninger man kan optimere på, så der er mulighed for at inddrive rigtigt meget relevant trafik.
Sådan driver du longtail trafik til dit website
Der findes mange forskellige metoder, hvorpå man kan arbejde med søgemaskineoptimering, hvis man gerne vil drive mere longtail trafik til sit website. Vil man skabe trafik fra longtail søgninger, kan med fordel oprette en blog på sit website. Det er en fremgangsmåde, som f.eks. DuGlemmerDetAldrig.dk har stor succes med. De har nemlig oprettet en blog / magasin, som de jævnligt opdaterer med en masse brugbart og søgemaskinevenligt indhold – http://www.duglemmerdetaldrig.dk/magasin
Fokus på longtail søgninger – Trin-for-trin
- Opret en blog på dit website
- Lav dybdegående søgeordsanalyser, hvor du fokuserer på longtail søgeord. Identificer relevante søgeord med minimum 3 ord. Sørg for at have fokus på alle de formuleringer og præferencer med en vis tilkobling til dit produkt eller ydelse. Der findes forskellige nyttige værktøjer til dette formål – bl.a. Google Keywords Planner og Long Tail Pro.
- Skab en masse indhold til din blog, hvor der er fokus på longtail søgninger. Driver du f.eks. en sengebutik, kan du skrive en guide omkring ”bedre søvn”, hvor du kan forkæle læserne med en masse brugbare tips til at opnå bedre søvn og samtidig anbefale en eller flere senge fra dit sortiment.
- Sørg jævnligt for at skabe nyt indhold dit website, da nyt indhold på et website bliver tilgodeset af søgemaskinerne. Når du skriver tekster og guides til din blog-sektion, bør du have fokus på kvalitet frem for kvantitet. Skal longtail trafikken konvertere, vil det være afgørende, at du giver din læsere brugbar og nyttig information.
- I dine blogindlæg skal du have fokus på CTA (Call To Action). Din udfordring er at nemlig gøre dine besøgende til kunder, så din longtail trafik bliver så værdifuld som muligt. I takt med at du skaber mere trafik til din blog, vil det forhåbentlig kunne mærkes på din hjemmesides konvertering og omsætning.