Efterhånden som vi fræser land og rige rundt i vores små, luksuriøse biler, vokser behovet for at vi til stadighed har strøm på vores mobiltelefoner, og det kræver altså at der er mulighed for opladning i bilens dertil indrettede kabine.
Vores mobiltelefoner sluger nemlig en mængde strøm, og det gør de fordi vi har aktiveret dit og dat på telefonen – aktiveringer, som hver især koster strøm på mobiltelefonens batteri. Derfor er der god grund til at skabe gode forhold for opladning af apparaterne.
Hvad bruger telefonen strøm på?
Men hvad bruger vi egentlig strømmen til på de små mobiltelefoner? Jo, det er naturligvis meget individuelt fra person til person, men lad mig ridse nogle af de værste strømsyndere op:
Facebook: Hvis du bruger den officielle Facebook app, er der ingen tvivl om, at den æder en del af din strøm. Diverse notifikationer kører konstant i baggrunden, og det betyder at telefonen hele tiden er opmærksom på, hvad der foregår i dit facebookske liv. Slå denne app fra eller installer et alternativ. Personligt bruger jeg en Facebook app, der hedder Metal Pro.
GPS: Yes, den ligger jo lige til højrebenet. Vi sidder i bilen og skal fra A til B. Hvad er mere naturligt end at bruge telefonens indbyggede GPS til at sikre os den mest direkte og måske meste behagelige køretur igennem trafikken og de asfalterede veje. I det øjeblik du sætter navigationen til, vil mobiltelefonens batteri være på overarbejde.
Mails: Vi kommer ej heller uden om, at vores små mail apps sluger en del strøm. Disse apps kører som regel konstant i baggrunden, så du på intet tidspunkt går glip af en meget vigtig e-mail. Hvis du slår synkroniseringen fra, eller hvis du redigerer lidt i intervallerne mellem automatisk tjek, sparer du krudt på kontoen der også.
Optimal opladning i bilen
Endelig er det en god idé at investere lidt håndører i en ordentlig oplader. Dem fås der mange af, og jeg kigger med interesse på Sandbergs 12 volts oplader, som netop er sendt på markedet. Eller rettere: der er tale om 2 opladere.
Den ene oplader har en almindelig men stærk USB-udgang på 2,4 A samt en udgang der er kompatibel med QuickCharge 3.0. Den anden er et step højere med en QuickCharge 3.0 kompatibel udgang plus en USB-C udgang, der understøtter 45W PD, som jeg ikke lige skal kloge mig på her. Prisen er henholdsvis 179 kroner og 299 kroner.
Skulle der ske en overbelastning, fejlstrøm eller andet grelt, slår systemet fra, så hverken din smartphone eller tablet tager skade. Opladernes kapaciteter og kræfter skulle gøre, at du rent faktisk kan nå at lade dine apparater op, selv om køreturen er relativt kort. Den jeg har liggende i bilen, er stort set ubrugelig, da den er hammer langsom. Måske man skulle investere i en af Sandbergs opladere.