For børn er mobiltelefonen et symbol på at blive voksen. Udover forældrenes tablet, er mobiltelefonen typisk det første stykke teknologi de selv får i deres eje. De får endda også deres eget ”telefonnummer”!
En mobiltelefon i barnehænder er et svar på behovet for at skabe deres helt egen identitet – især i ungdomsårene. De fleste kan nok nikke genkendende til, at det næsten svært at forestille sig en teenager uden en mobil i hånden.
Mobiltelefonen letter kommunikationen mellem børn og unge
I dag bruger børn nye og anderledes former for kommunikation med hinanden via mobilen.
Kommunikationen slutter aldrig, men foregår gennem en serie meddelelser med deres egne koder og sprog. Dette anderledes sprog fordrer deres behov for at differentiere sig fra de voksne og udvikle deres helt egen identitet.
Nogle voksne vil mene at tiden, med hovederne begravet i telefonerne er spildtid, men eksperter peger på, at det er vigtigt for både det sociale og psykologiske i ikke at ”selvudelukke.” For unge er telefonen ikke nice-to-have, men need-to-have.
Hvis du er i tvivl om dit barn skal have hans eller hendes første mobiltelefon, har ahot.dk udformet en udførlig guide, som klæder dig godt på med hensyn til både anbefalet alder, anbefalede mobilabonnementer til børn, hvordan du overvåger forbrug og meget andet.
Mobiltelefonen er en måde, hvorpå barnet opnår uafhængighed
Børn administrerer deres tid gennem deres mobiltelefoner uden indblanding fra voksne – de arrangerer møder med venner, hører musik, taler med hvem som helst de vil, så længe som de vil, uden hjælp eller overvågning af deres forældre. Eller rettere, hvis de får lov.
Det paradoksale: mens forældre føler, at de har kontrol over deres børn gennem mobiltelefonen, er de unge mennesker overbevist om, at mobiltelefonen hjælper dem til at være frie og uafhængige af deres forældre.
Negativ virkning
Overdreven brug af mobiltelefonen kan have en negativ virkning:
- Når forældrene ikke har mulighed for at holde øje med og vide, hvordan deres børn kommunikerer, og når de ikke kan vejlede dem
- Når forældrene ikke holder løbende dialog med børnene om deres kontakter og aktiviteter gennem mobiltelefonen, og derfor går glip af muligheden for at dele deres følelser og interesser med dem (og omvendt)
- Når børn kommunikerer for meget gennem mobilen, hvilket begrænser personlig kontakt med deres venner.
Hvad bør forældrene gøre?
Forældre bør sætte mere tid til side til vigtig kontakt og kommunikation med deres børn. De bør opmuntre dem til også at have vaskeægte ansigt-til-ansigt kontakt med deres venner – ikke blot via mobilen og internettet!
Gode råd til barnet
Mobiltelefonen er en personlig enhed. Barnet bør forstå ansvaret ved at eje denne enhed og aldrig give den til fremmede og passe på den ikke bliver væk eller stjålet.
PIN koden til SIM-kortet er strengt fortrolig, og barnet bør aldrig give den til nogen.
Barnet bør ikke bruge Bluetooth, udover i begrænsede tilfælde, til at kommunikere med venner og det bør altid være deaktiveret, når det ikke er i brug.
Desuden bør barnet aldrig acceptere meddelelser fra ukendte brugere via Bluetooth (da det kan være hvem som helst og hvor identiteten ikke nødvendigvis kan verificeres som det er tilfældet på et socialt netværk som Facebook eller Snapchat).
Børn bør ikke besvare opkald fra ukendte eller skjulte numre og bør ikke udveksle SMS’er eller andet indhold med folk, de ikke kender.
Kameraet på mobiltelefonen skal bruges med den yderste forsigtighed! Forklar dit barn at ingen bør tage billeder eller video af nogen anden person UDEN deres accept og samtykke.
Barnet bør informeres om betalingsnumre. Alternativt bør forældre kontakte udbyderens kundeservice og aktivere deres tjeneste for blokering af opkald til betalingsnumre og adgang til apps, der ikke er egnet til mindreårige. Det kan anbefales at købe et decideres børneabonnement, eller i det mindste aktivere foranstaltningerne på udbyderens hjemmeside.
Har du andre gode råd til enten børn eller forældre, når det kommer til brug af mobilen? Del dem gerne i en kommentar.