Google Adwords er flere og flere begyndt at kende til, og flere virksomheder er begyndt at anvende Googles geniale annonceringssystem. Der er flere forskellige kampagnemuligheder:
- Søgenetværk med udvalg fra displaynetværket
- Kun søgenetværk
- Kun displaynetværket
- Shopping
- Video
- Universal appkampagne
Hvilken af ovenstående skal man så anvende som virksomhed, og hvad er bedst at bruge? Det kommer meget an på hvilken virksomhed man er, hvad man sælger og hvad budget man er villig til at give. Det er meget forskelligt hvad der er mest optimalt for den ene virksomhed, fremfor den anden. Noget, det er blevet mere og mere populært blandt webshops, der har fysiske produkter, er Shopping.
Hvad Er Shopping På Google Adwords?
Shopping er den markedsføring du ser på Søgenetværket med billeder, pris, brand navn osv. En af årsagerne til Google Shopping er begyndt at fange de besøgende mere, og det bliver mere populært er pga. af billederne. Der er ingen tvivl om at et billede fanger en mere, end en annonce med tekst. Optimeres Shopping på Google Adwords rigtig godt, og arbejder man meget med det som webshop er der store muligheder at hente her. Du kan skaffe en utrolig stor omsætning gennem Shopping kampagner, men det kræver også et optimeringsarbejde.
Det ene udelukker dog ikke det andet, så er man på Shopping burde man også lave tekst annoncer på søgenetværket, billede annoncer på displaynetværket og videoannoncer på Youtube hvis det giver mening. Igen kommer det meget an på virksomheden, og hvad man sælger.
Hvorfor Er Google Adwords Godt?
Google Adwords er godt fordi det er så målbart, hvis sporing sættes korrekt op. Det er muligt at se hvad du får hver krone, du bruger på omkostninger til markedsføring hos Google. Udover det så er der Google Analytics som henter alle data ned og hvis det opsættes korrekt, og her er der utal af muligheder for at tage beslutninger der er databaseret. Det er altså muligt at segmentere på dine data, udskrive rapporter og meget mere.
I Google Analytics er det også muligt at opsætte mål, men her vil jeg bruge Google Tag Manager da det er væsentlig nemmere at opsætte mål. Opsætter du mål på din hjemmeside, kan du f.eks. se hvor mange der udfylder en kontakt formular, hvor dem der udfylder kontaktformularen kommer fra. Når jeg skriver ”hvor de kommer fra”, så mener jeg om de kommer fra Facebook annoncer, organisk på Google, Google Adwords annoncer eller noget helt andet.