Er du i overvejelser omkring gode søgeord på din hjemmeside? Det er efterhånden ingen hemmelighed, at det er vigtigt at holde sig gode venner med Googles kræsne søgerobotter. Hvis din hjemmeside ikke dukker op på side 1 eller 2 i Googles søgeresultater, er risikoen for færre besøgende absolut til stede.
Derfor er det vigtigt at du indtænker søgemaskineoptimering på din hjemmeside. Uden at dreje på tekniske knapper, risikerer du at investeringen på en hjemmeside er penge ud af vinduet – i al fald set med mulighed for at vinde potentielle kunder via Google.
Derfor synes jeg at du skal få optimeret din hjemmeside, så den tager sig fornuftigt ud set med kundens og søgerobottens briller. Dels skal du have kigget på tekniske faciliteter på sitet og dels skal du have set på de tekster, som udgør indholdet på hjemmesiden.
2 konkrete eksempler
Og det er netop her, at der er al mulig grund til at være opmærksom. Der er nemlig mange hjemmesideejere, som skriver ord og tekster i et sprog, som deres kunder aldrig kunne finde på at bruge. Lad mig give et par eksempler:
Mekanikeren på en mindre, dansk ø skrev at han var automekaniker. Ikke ét eneste sted brugte han ordet mekaniker på sin hjemmeside.
En elektriker i en større, dansk by brugte udelukkende ordet el-installatør. Ikke ét eneste sted skrev han elektriker på sin hjemmeside.
Hvad tror du der skete, hvis fru Hansen skrev ”mekaniker” eller ”elektriker” i Google? Tror du at de 2 ovenstående mænd dukkede op i Google? Næ, det gjorde de ikke, for hvorfor skulle Google fremhæve el-installatøren, når folk var ude efter en elektriker? Og hvor skulle mekanikerens hjemmeside dukke op på side 1, hvis folk var ude efter en mekaniker og ikke en automekaniker?
Brug kundens sprog på hjemmesiden
Det handler derfor om, at du bruger de ord, som dine kunder bruger. Personligt brugte jeg begrebet SEO på min hjemmeside, men jeg erfarede hurtigt at folk sagde søgeopdatering eller Google opdatering. Meget få brugte begrebet SEO. Derfor måtte jeg ind og redigere mine tekster, så de lever op til det sprog, som kunderne anvender.
Hvis du er i tvivl om, hvilke ord dine kunder bruger om dine produkter eller ydelser, så snak med dem og hør efter hvad de siger! Hav en blok liggende på dit skrivebord. Når en kunde ringer og beder om hjælp til noget, så hør efter hvad kunden efterspørger og skriv det op på din blok. Det er nemlig disse ord, du skal have lagt ind på hjemmesiden. Eller brug KeyWordShitter til at komme med forslag.
Eller spørg i dit netværk, hvilke søgeord de forbinder med din virksomhed. Lyt godt efter og afvis aldrig de ord, som netværket bruger, for det er jo de ord, som du ikke vidste at din virksomhed skulle findes på. God arbejdslyst med søgemaskineoptimeringen, Google opdateringen, SEOen eller hvad du nu foretrækker at kalde arbejdet.