
Cykler med batteri er blevet vældigt populære inden for de senere år, og det er da også med god grund, hvis du spørger mig. Ikke dermed sagt at jeg føler velbehag og stolthed, når ældre damer og mænd overhaler mig på cykelstien, for det sker jævnligt.
Og jeg har endnu ikke batteri på min cykel, men det er der altså flere ældre borgere, som har. Og det er da kun herligt at vores ældre medborgere er begyndt at sætte strøm til cykelstierne for alvor. Alternativet er jo ikke noget hurra-emne: at de bliver siddende hjemme i sofaen i stedet for.
Elcykler: Ikke kun for seniorer
Næ, cykler med batterier vinder indpas, og jeg synes det er en af de større opfindelser i lang tid. Disse elcykler får folk ud på cykelstien frem for at besejre den ene kilometer efter den anden i bil, bus eller tog. Med en elcykel kan de fleste komme derudad på bedste vis.
Det er dog ikke kun de ældre borgere, som investerer i elcykler. Børnefamilierne har også fået øje på de smarte batteridrevne cykler og forlydender går også på at ungdommen hopper med på batteribølgen. Cyklen fejrer sin 200 års fødselsdag i disse dage, og undersøgelser viser at de unge er pjattede med de smarte elcykler.
Det gælder eksempelvis unge, som har 20-25 km til uddannelse eller arbejde. I stedet for at hoppe ombord i et S-tog eller en overfyldt bus, er flere begyndt at tage cyklen med batteriet bagpå. De sparer penge og så er det sundt.
Vær opmærksom ved køb
Hvis du er blevet fristet til at købe en elcykel, er der nogle ting du skal være opmærksom på. Først og fremmest bør du undersøge batteriets kapacitet. For lav kapacitet medfører at batteriet hurtigt går fladt, og så skal der traskes igennem i pedalerne. Husk at tage højde for bakker, modvind og hvor stor en indsats du selv yder på cyklen. Derfor så stor batterikapacitet som muligt.
Mange af cyklerne er desuden udstyret med en såkaldt hub-motor. Det betyder, at motoren er placeret enten i for- eller baghjul, hvilket giver en uhensigtsmæssig placering af cyklens vægt og balance. De kloge anbefaler elcykler med midt-motor, som giver en mere naturlig følelse, når du cykler.
Du kan få mange elcykler i alverdens designs, og jeg skal da indrømme, at mange af disse batteridrevne cykler ser en anelse tunge, klodsede og uhandy ud. Jeg fik en pressemeddelelse fra Witt E-bikes. De påstår at deres modeller står i et labert design – faktisk så labert at du ikke kan se at der er tale om elcykler.
Elcykel i carbon
Alle tekniske detaljer er integreret i cykelstellet (motor, batteri, styr, display, kabler, lys, etc.), og hvis du er ude efter en topmodel fra Witt, skal du gå efter modellen med det italiensk-klingende navn: Pininfarina. Her er der tale om en elcykel, som er konstrueret i 100% carbon, og cyklen vejer blot 15,5 kg.
Dermed hører denne elcykel til blandt de absolut letteste inden for elcykler. Batteriet er et patenteret Panasonic batteri med stor kapacitet (500W – 13,6A – 36V) og let at tage ud til genopladning. Alle dele er integreret i stellet. Trods den enorme styrke skulle Pininfarina være meget let at styre takket være en optimal vægtfordeling, balance og komfort.
Pininfarina er ikke gratis. Den koster cirka 37.000 kroner, hvilket er en pæn slat. Tag dog med i overvejelserne, at hvis du ofte kører i bil, bus eller tog, løber det også hurtigt op. Læg så dertil, at du er god ved miljøet og ved din krop. Witt har naturligvis elcykler, der er langt billigere, og priserne begynder ved cirka 8.000 kroner.