Tips til en succesrig Facebook konkurrence

Tips til en succesrig Facebook konkurrence

Dette gæsteindlæg ser nærmere på, hvordan du laver en succesrig Facebook-konkurrence. I forhold til dette er der nogle tips, som du bør kende, som vil øge din konkurrences succesrate på Facebook over for din målgruppe.

På daglig basis, iværksættes der nok hundredevis af konkurrencer på de sociale medier i Danmark, og især Facebook har mange af disse. Konkurrencerne bruges af virksomheder til at øge deres kendskabsgrad blandt potentielle købere af deres produkter.

For de fleste virksomheder, kan Facebook-markedsføring, være en særdeles god investering. En korrekt Facebook-strategi, kan i høj grad bidrage til en stigende kendskabsgrad, som leder til mere omsætning og dermed profit for din virksomhed.

Regler for konkurrencer på Facebook

I forhold til at lave konkurrencer på Facebook, er der et regelsæt, som gør sig gældende. Dette er forsøgt opstillet i punktform herunder, for at gøre det mere overskueligt:

  • Konkurrencen må ikke opfordre til deling på egen eller venners tidslinje
  • Den må ikke opfordre til at deltagerne tagger sig selv eller venner på en billede eller i en kommentar
  • Det skal være tydeligt, at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre
  • Man skal holde lokale markedsføringsregler. I Danmark tages der udgangspunkt i markedsføringsloven
  • Det er ikke tilladt at få folk til at like opslaget mod at de deltager

Hvordan udarbejdes i udgangspunktet en Facebook-konkurrence, som populationen vil deltage i?

Pointen med en konkurrence, kan være at få flere følgere, og hvis dette ikke opnås, har konkurrencen fejlet. Et af nøgleordene inden for Social Media Marketing (SMM), er ’content’, også kaldet indhold. Det er altså vigtigt at udarbejde noget indhold, som læseren/seeren finder interessant. Det gode indhold, er med til at øge opmærksomheden, samt interessen omkring din konkurrence.

Call to action

Noget andet, som er meget vigtigt i forhold til en succesrig konkurrence, er at den er gennemskuelig, samt i visse tilfælde har et ’call to action’. Det er også fordelagtigt, at skrive ’’del gerne’’. Dermed presses folk ikke til at dele, hvilket man ikke må, men giver dem et valg.

Uden at presse folk til at synes godt om siden, kan man skrive, at vinderen annonceres på siden. Dette vil få folk til at synes godt om, selvom du ikke skriver, at det er påkrævet for at deltage.

Find et passende billede til sidens konkurrence, som passer ind i sidens kontekst og opslagets indhold.

Den gode konkurrence opsummeret i punktform

Dette afsnit opsummerer kort ovenstående i punktform, og fungerer som en god lille huskeliste til at lave konkurrencer på Facebook og muligvis også andre medier – eksempelvis Instagram.

  • Godt indhold til at skabe reel opmærksomhed og interesse
  • Gennemskuelig konkurrence, lav evt. korte sætninger eller punktform – keep it simple
  • Lav et ’call to action’ (eksempelvis: Skriv ’’kage’’ i kommentarfeltet)
  • Skriv ’’del gerne’’ og ’’vinderen annonceres på siden’’
  • Find et passende billede til konkurrencen

Dette indlæg, er leveret af Michael Rude Cortzen, som er online markedsføringsekspert hos Ekspertvalg.dk. På Ekspertvalg, kan du læse om andre interessante emner inden for online markedsføring, SEO, hjemmesider, webshops, sociale medier, og en lang række andre emner.

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.