Tips mod stress

Tips mod stress

Indrømmet: jeg har haft lidt for travlt på det seneste, og i en lang periode har jeg fornemmet at jeg ikke nåede alle de ting, som jeg gerne ville. Arbejdet tog en del af mine ressourcer, hvilket også indbefattede ture til Jylland med overnatning, hvor jeg havde nogle særdeles rare hold, hvor vi i fællesskab fik snakkes om SEO, sociale medier og viral markedsføring. Der sker blot det, at når man har lidt for mange jern i ilden, vil man i mange situationer næsten pr automatik opleve at man har for få timer i døgnet. Dette kan medføre fornemmelsen af utilstrækkelighed, og man får dårlig samvittighed over for folk, som man forsømmer på grund af arbejde. Dette kan være familie, venner og kolleger, og i mit tilfælde har det især været familien samt mine gode admins-venner her på Nettips. En dag faldt jeg over en side, som giver gode ideer til, hvordan man får styr på stress-lignende tendenser.

Fokuser på en opgave ad gangen

Mange, som har lidt for mange ting at se til, glemmer at fokusere på en enkelt opgave ad gangen. Det kan være nødvendigt at man får løst op til flere udfordringer ad hoc, men grundlæggende bør du overstå én opgave, inden du bevæger dig over mod den næste. Prøv at fokusere på én opgave ad gangen og læg din dygtighed ind i udfordringen, så du bliver tilfreds med løsningen. Jeg skriver somme tider en to do liste, hvor jeg sætter et flueben hver gang jeg har klaret en udfordring eller opgave. Og så vælger jeg derefter den næste på listen.

Vær realistisk

Ofte rammer stres også folk, som gerne vil løse opgaver til punkt og prikke. Samtidig skal opgaverne løses til perfektionistisk tilfredshed, hvilket naturligvis er den vej, man bør skele når en opgave skal løses for eksempelvis en kunde. Man stiller høje krav til sig selv, og disse krav kan medføre en frygt for, at du falder igennem. – Hvad nu hvis jeg ikke klarer opgaven godt nok! Prøv at slippe denne perfektionistiske tilgang og sig til dig selv, at det er ok at man ikke scorer topkarakter hver gang. Sig til dig selv, at det hele nok skal gå, og at det er acceptabelt med lidt modgang og uorden en gang imellem. 

Tag det roligt

Vi oplever somme tider også at tolerancen lider et gevaldigt knæk, hvis vi er pressede. Jeg kender det i al fald rigtigt godt. Det kan ske i trafikken, hvor du synes at vedkommende foran kører som en brækket arm, eller at vedkommende åbenbart har fået søndagshatten på. Men tag det nu roligt! Lad være med at hidse dig op over at toiletbrættet ikke er slået ned. Sig pyt til at tandpastatuben igen er trykket forkert. Spar på hidsigheden, hvis avisen udeblev. Der er mange andre vigtigere ting i dit liv, der betyder noget. Smil til verden, og den vil smile retur til dig. Bær over med folk, hvis de skuffer dig.

Motion mod stress

Og endelig synes jeg du skal overveje at forsøge at få lidt motion, også selv om du har travlt. Gå en rask tur, gerne i modvind og regn, og bliv rusket igennem. Start cyklen op og find en rute med dejlige ting at kigge på. Pak tasken og tag et smut i fitness. Inviter dine gode venner med ud på en runde golf. Men sørg for at blive rørt. Brug dog også lidt tid på at falde ned i tempo. Gerne midt på dagen. Tag en powernap på ti minutter. Stå et minut længere under bruseren og fokuser på de behagelige vandstråler. Læs om mindfulness og afprøv nogle af teknikkerne.

Stress dræber – tag den seriøst!

20 tricks til at tæmme din stress

Sådan reducerer du din stress

10 simple tricks til at styre stress

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.