Online marketing vinder stadig indpas på bekostning af den mere traditionelle form. Det er der mange grunde til. En af dem er simpelthen, at vi stadig bruger mere tid foran skærmen. En anden grund er, at det med online marketing er muligt at aflæse præstationerne af vores annonceringer.
Der er dog stadig mange, der endnu ikke har held med deres online marketingaktiviteter. Derfor vil vi i det følgende give dig råd og tips til best practices indenfor disciplinen.
Konkretisering af målgruppe
Uanset hvilken vertikal du beskæftiger dig med indenfor online marketing, er det vigtigt, at du er bundsolid i din definering og segmentering af målgruppen. Alt for mange tager denne del alt for let.
Jo klarere du er i din segmentering desto bedre resultater, vil du som oftest have. Hvis du for eksempel skal annoncere på Facebook, er der rigtig mange segmenteringsmuligheder i interfacet, som du kan benytte dig af.
I USA kan du for eksempel lige nu segmentere på baggrund af indkomst. Det er eksempelvis utroligt relevant, hvis du laver annonceringer som en boligadvokat. Her er det typisk folk, der har en forholdsvis høj indkomst, der er tilbøjelige til at købe en ny bolig.
Du kan også benytte dig af en anden fed funktion på Facebook i form af lookalike-målgrupper. Ved at benytte dig af en Facebook algoritme kan der laves målgrupper, der minder mest om de personer, der allerede tidligere har konverteret.
I praksis betyder det, at du ved at bruge algoritmen kan finde frem til de personer, der mest minder om de personer, der allerede har konverteret på dit udbud af oplevelsesgaver. På den måde får du en meget større målgruppe, som du kan target med dine annonceringer.
Retargeting og remarketing
Retargeting og remarketing er egentlig det samme, men foregår bare på forskellige vertikaler. Retargeting er Facebook, hvorimod remarketing er AdWords. Det er dog begge utrolig effektive måder at skaffe konverteringer på.
Kort fortalt går det ud på, at du annoncerer mod folk, der allerede på den ene eller anden måde allerede har vist interesse i dine produkter.
I forbindelse med retargeting skal du være opmærksom på, at der er rigtig mange forskellige former, og du skal helst excellere indenfor dem alle sammen.
Det betyder, at du skal kende til kategoribaseret retargeting, dynamisk retargeting og opdelt retargeting. De er hver især rigtig gode til hver deres ting, og det kan derfor ikke siges, hvornår du skal bruge den ene form kontra den anden.
Her handler det om at have en så god forståelse, at du er i stand til at bruge de forskellige former på de rigtige tidspunkter. Med andre ord forstå det kontekstuelle aspekt af retargeting.
De forskellige marketingværktøjer
Når du beskæftiger dig med online marketing, er du så heldig, at der er rigtig mange hjælpemidler. Alt for mange benytter sig ikke i høj nok grad af dem, eller bruger de forkerte.
Det vil eksempelvis være en rigtig god idé at undersøge, hvilke værktøjer der passer bedst til dine søgeordsanalyser og din udarbejdelse af teknisk SEO-analyser. Selvom det godt kan virke som at smide penge ud af vinduet, kan det sagtens være en ide at investere penge i at kunne bruge disse værktøjer, så du ikke bare bruger de mindre gode gratis-værktøjer.
Konverteringssporing
Det er netop det fantastiske ved online marketing – muligheden for at kunne læse på dine resultater. Hvis du eksempelvis har en landingsside for robotstøvsugere, bør du opsætte konverteringssporing på denne side, så du kan se, hvor godt de forskellige marketingaktiviteter præsterer på dette produkt.
Ikke at sætte konverteringssporing op er lidt det samme som ikke at kende stillingen i en fodboldkamp. Det er meget svært at vide, hvordan man skal sætte sin taktik, hvis man ikke ved, om man er foran eller bagud.