Med Google Analytics får du indblik i, hvordan dine besøgende konverterer til kunder. Du bliver klogere på trafikmønstre, så du lettere kan øge trafikken og potentielt hæve salget. Men lad os for god ordens skyld starte med at finde ud af, hvad Analytics egentlig er.
Hvad er Google Analytics?
Google Analytics er et gratis program fra Google, der giver indsigt i en virksomheds online aktivitet. Programmet kan bruges til at overvåge og dokumentere udvikling over længere eller kortere perioder.
Resultaterne i Analytics er delt op i en række rapporter, der blandt andet giver indblik i dine besøgendes adfærd, trafikkilder og besøgsvarighed. Rapporterne er overordnet delt ind i 5 rapporter:
- Realtid: Viser, hvordan trafikken forløber i realtid.
- Målgruppe: Få indblik i demografiske og geografiske oplysninger, systemoplysninger, adfærd m.m.
- Anskaffelse: Se informationer om trafikkilder og sammenlign trafikken fra eksempelvis organisk søgning på Google, AdWords eller Facebook.
- Adfærd: Undersøg, hvordan besøgende interagerer med indholdet på din hjemmeside.
- Konverteringer: Undersøg, om besøgende konverterer til kunder.
Med Google Analytics får du indblik i din online aktivitet, så du kan forbedre både indhold, landingssider og trafikkilder. Du har også mulighed for at opbygge sociale analyser, annoncerings- og kampagneanalyser, mobilanalyser og meget mere.
Hvis du vil arbejde professionelt med Google Analytics, er det afgørende, at du ved, hvilke rapporter du skal bruge til de forskellige analyser. Når først du har styr på, hvilke informationer du kan finde i de forskellige rapporter, er Google Analytics et særdeles brugervenligt værktøj.
Hvilke spørgsmål kan du finde svar på i Analytics?
Det er vigtigt at understrege, at der ikke er noget endeligt svar på, hvilke rapporter du skal fokusere på, når du arbejder med Analytics. Det afhænger alt sammen af, hvilken virksomhed du undersøger, og hvad formålet med hjemmesiden er.
Der kan være stor forskel på, hvad du skal fokusere på, alt efter om du undersøger en webshop eller en informationsside. Derudover er der også mange forskellige måder, hvorpå du kan finde frem til de samme resultater. Der er mange veje, der fører til Rom.
Når du arbejder i Google Analytics, er der nogle spørgsmål, som du altid vil være interesseret i at kende svarene på. Sådanne spørgsmål relaterer sig typisk til resultater, der kan bruges til at forbedre og optimere hjemmesiden og potentielt øge salget. Det kan f.eks. være:
- Hvem besøger hjemmesiden?
- Ser de besøgende alle sider på hjemmesiden?
- Hvor lang tid bruger de besøgende på hjemmesiden?
- Hvor kommer de besøgende fra?
- Hvordan måler jeg konverteringer?
- Hvor mange tilbagevendende og nye besøgende konverterer?
- Hvad er konverteringsgraden for forskellige trafikkilder?
- Hvilke sider er mest effektive, og hvilke sider skal optimeres?
- Hvad er navigationsstien til en konvertering?
- Hvor mange dage går der fra første besøg til konvertering?
- Falder kunderne fra i købsprocessen?
- Fungerer hjemmesiden optimalt på alle enheder?
- … Og mange flere
Hvis du vil lære, hvordan du aflæser de forskellige rapporter og udnytter Google Analytics’ store forretningspotentiale, kan du udvide dine kompetencer på et kursus i Analytics.
Dyk ned i vigtige data
Det kan variere en del fra virksomhed til virksomhed, hvilke rapporter der vil være relevante at dykke ned i. Men ikke desto mindre vil ovenstående spørgsmål være relevante at finde svar på for langt de fleste virksomheder.
Hvis du for eksempel vil undersøge, hvor de besøgende kommer fra, skal du bruge rapporten ”Anskaffelse”. De enkelte underrapporter under ”Anskaffelse” giver indblik i specifikke kanaler. Her vil du kunne se samlede overblik over trafikken til din hjemmeside, henvisninger, kampagnetrafik, søgeord, social trafik og meget mere. Underrapporterne giver mulighed for at dykke ned i hver enkelt kanalgruppe, hvor du kan fokusere på de relevante nøgletal.
Når du dykker ned i rapporterne, kan du for eksempel undersøge, hvilke kanaler der skaber flest konverteringer, og hvilke der resulterer i lange besøg. Du kan også se, hvor høj afvisningsprocenten er, og om du eventuelt skal optimere specifikke kanaler.
Det er alt sammen information, som du kan bruge, når du skal optimere din hjemmeside og din online markedsføring, så du får de bedste forudsætninger for at opnå succes.