Vores samfund oplever i disse år en enorm teknologisk udvikling, hvor flere og flere tjenester lægges online på nettet. Det gælder både i det offentlige og i det private regi. Mange af dagligdagens værktøjer er rykket online, fx e-Boks, Netbank og MitID, og det er noget, der bekymrer mange danskere. Når vi bevæger os rundt på internettet, afgiver vi nemlig mange digitale fodspor og oplysninger, og med det stiger bekymringen for digitale trusler.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Elgiganten. Ifølge undersøgelsen er næsten 40 procent af danskerne bekymrede eller meget bekymrede for at blive hacket. Men hvad skal der til for at minimere bekymringen og truslen om digital sikkerhed?
Mangel på viden
Undersøgelsen fortæller om en betydelig mangel på viden om digital sikkerhed. Godt halvdelen af danskerne ved ikke, hvilke oplysninger de giver fra sig, når de bruger internettet. Mere end en fjerdedel ved ikke, hvordan de finder de data, de har gemt i skyen. Og hvis man bliver hacket, ved 60 procent af danskerne ikke hvor de skal henvende sig.
Hvem har så ansvaret for at sikre den digitale viden og ruste os til digital sikkerhed? Ifølge undersøgelsen mener 28 procent af befolkningen, at ansvaret ligger hos politikerne. Derimod svarer mere end hver tredje, at ansvaret ligger hos det enkelte menneske. Spørger man Jens Myrup Pedersen, der er professor i cybersikkerhed på Aalborg Universitet, er det et fælles ansvar at sikre digital viden, så vi alle kan begå os mere sikkert på internettet.
Simple trin hjælper
Jens Myrup Pedersen udtaler: – Det er bekymrende, at så mange danskere ikke ved, hvordan de skal beskytte sig mod digitale trusler. Det er afgørende, at både individer og organisationer arbejder sammen for at uddanne og rådgive folk omkring digitale sikkerhedsforanstaltninger. Jo mere vi ved og forstår, desto bedre er vi rustet til at beskytte os selv og vores data online.
Og det er faktisk nogle simple trin, der skal til for at beskytte sig selv imod digitale trusler. – Dét at man er opmærksom på risikoen for digitale trusler er et vigtigt første skridt. Men derudover er det en rigtig god idé at bruge stærke og unikke adgangskoder på alle sine online konti, at bruge tofaktorgodkendelse alle steder hvor det er muligt, og at holde sine digitale produkter opdaterede. På den måde kan man være med til at sikre, at uvedkommende hackere kan få adgang til ens personlige oplysninger, siger Jens Myrup Pedersen.
Elgiganten tager ansvar
Hos Elgiganten er de vant til at rådgive deres kunder om produkterne. Men de oplever også en større efterspørgsel på rådgivning om sikkerhed ved brugen af disse. Det er derfor noget, de bruger mere tid på i deres rådgivning til kunderne, så de sikrer, at kunderne går derfra med det bedst mulige udgangspunkt for en sikker online færden.
Peder Stedal, adm. direktør for Elgiganten, mener, at store organisationer som dem selv kan og bør spille en aktiv rolle i at rådgive danskerne i digital sikkerhed: – Som markedsleder i branchen forstår vi vores ansvar over for samfundet. Tech Trouble-undersøgelsen bekræfter behovet for øget viden om digital sikkerhed. Elgiganten er engageret i at gå forrest i denne uddannelsesindsats. Vi tror på at give danskerne adgang til både produkter og ekspertise, der hjælper dem med at navigere sikkert i den digitale verden. Vores mål er at ruste folk med den nødvendige viden og værktøjer til at beskytte sig selv og deres data online. Tegner man for eksempel en supportaftale hos os, kan man som kunde altid komme forbi med telefon, laptop eller tablet for at få hjælp til vigtige opdateringer og råd om digital sikkerhed.
Sådan beskytter du dig selv mod hacking
- Brug komplekse, unikke adgangskoder for hver online konto. En god adgangskode indeholder både tal, bogstaver (store og små) og specialtegn.
- Hold alt elektronisk udstyr opdateret. Opdateringer indeholder ofte vigtige sikkerhedsrettelser.
- Brug tofaktorgodkendelse.
- Vær kritisk og opmærksom på hjemmesider og e-mails, du ikke kender.
- Brug din sunde fornuft: Tjek links og afsender før du klikker dig videre, hvis noget virker for godt til at være sandt.
Er du blevet hacket?
- Kontakt din bank, hvis du har oplyst bank- eller kreditkortoplysninger.
- Skift straks din adgangskode på alle hjemmesider og tjenester, hvor din adgangskode bruges.
- Anmeld ID-tyveri til politiet og banken. Anmod om en kreditspærring hos kreditoplysningsbureauerne.
- Hacking på sociale medier kan rapporteres i de pågældende apps eller på en pågældende hjemmeside.