Krig om panserglas

Krig om panserglas

Vi, der elsker vores smartphones, forsøger at passe så godt på dem som muligt. Dels kan det være noget dyrt legetøj, og dels er det altid rart at kunne kigge på en telefon, der ser bare nogenlunde ud. Smartphones med flækkede skærme og knapper der mangler, er sjældent noget man bliver tilfreds med.

Kloge mennesker har opfundet et system til at passe på skærmen for os. Telefonen kan jo smutte ud mellem hænderne på os, og derfor er det rart hvis man lige kan klistre et beskyttende gennemsigtigt lag oven på skærmen. Sådan et lag kaldes typisk for et styk panserglas.

Hvem ejer ordet panserglas

Og det er så her at der er udbrudt krig mellem to danske virksomheder. Den ene virksomhed hedder Panzerglass, og den anden virksomhed hedder PanzerScreen. Begge virksomheder har specialiseret sig i at fremstille panserglas til smartphones, og nu kører en krig imellem de 2 virksomheder siden 2015.

Disse linjer forfattes ud fra en pressemeddelelse fra PanzerScreen, og kan med rette tolkes ret ensidigt. Jeg skal til eget forsvar sige, at jeg var på Panzerglass’ hjemmeside for at tjekke deres pressesektion for eventuelle pressemeddelelser, men der lå intet omkring denne sag.

Patent på et ord

Men tilbage til krigen. Panzerglass mener, at de har en varemærkerettighed, som giver dem eneret over dette navneord, der beskriver den beskyttende hinde over telefonens skærm. Dette har blandt andet medført at Panzerglass nu kræver at de andre virksomheder, som bruger ordet panserglas, at de trækker sig pænt tilbage og bruger et andet ord om deres produkt.

Marc Giversen, ejer af PanzerScreen, er dog lodret uenig i dette. Derfor valgte han tilbage i 2015 at tage sagen op imod PanzerGlass. – Det ville være det samme som, hvis Arla ønskede at tage patent på ordet mælk, siger han. Patent og varemærkestyrelsen har afvist PanzerGlass’ ansøgning hele tre gange om at opnå varemærkerettighed på ordet panserglas.

Nu også kamp om et logo

Men det lader til at Panzerglass’ trusler om bål og brand har afskrækket nogen fra at bruge ordet panserglas. Thansen kalder for eksempel deres produkt for hærdet militærglas. Jo, der er gang i panserglas-krigen, og der foregår mange juridiske ting i kulissen, som jeg ikke agter at kloge mig på her. Senest er de begyndt at slås om et logo, som PanzerScreen tilsyneladende har haft siden 2014.

Nå, jeg håber de finder en god løsning på problematikken. Nu har jeg satset og brugt ordet panserglas i dette indlæg, og jeg håber bestemt ikke, at nogen kommer efter mig. Skulle det ske, fjerner jeg sikkert indlægget med det vuns, men vil ikke undlade at trække Jensens Fiskerestaurant ind på linjerne.

Læs også

1 Comment

  1. Nikolaj

    Hej Allan,

    Man kan ikke få patent på et ord. Patenter bruges kun til at beskytte tekniske opfindelser, så som en specifik låsemekanisme, eller en gennemsigtig plastik kompositforbindelse som er særlig slagstærk og dermed yder en beskyttelse til det emne den er påklistret.

    Man kan derimod godt varemærkeregistrere et ord og forhindre andre i at bruge det ord indenfor samme brancher som man selv beskæftiger sig med.

    M.v.h.
    Nikolaj

    Reply

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.