Gode råd mod trolls

Gode råd mod trolls

Trolls er en slags uvelkomment indslag på internettet. Her på Nettips oplever somme tider sådanne trolls, som på simpel vis kan defineres som uheldige personer, der udelukkende forsøger at sprede dårlig stemning på websites og i debatforummer. Ved hjælp af dumme, uintelligente, forstyrrende, generende og ubehøvlede indlæg forsøger disse såkaldte trolls at skabe sig opmærksomhed omkring deres person. I lange tider er der været skrevet stolpe og stolpe ned om hvordan man skal forholde sig til disse trolls. Da Nettips heldigvis kun sjældent er udsat for sådanne misskabninge – undskyld – skal vi ikke gøre os alt for kloge på emnet, men jeg har fundet inspiration og erfaring på nettet, og det synes jeg vi skal gå videre med her på kanalen.

Ignorer trollen – don’t feed the trolls
Det tip de fleste hjemmesider bruger imod trolls er at ignorere trolls. Hvis en sølle troll pludselig huserer i et debatforum, er det mest gængse trick at ignorer fæhovedet. Problemet er blot at det kan være svært at ignorere trollen. Disse usle medmennesker, som kun har chikane på dagsordenen, formår nemlig ofte at puste til ilden ved at blive meget personlige mod medlemmer i forummet. De udser sig forskellige medlemmer, og herefter håber trollen at en eller flere medlemmer ikke besinder sig. Trollen håber at de personlige indlæg skaber ravage, vrede og ophidselse. Selv om mange medlemmer i et forum ignorerer trollen, er det oftest således at en, to eller flere bliver rasende på trollen. De svarer ham/hende igen, og derved opnår trollen hvad han/hun ønsker: opmærksomhed.

Som admin i et it debatforum kan det være en barsk opgave at have med sådanne personer at gøre. Vi havde for nyligt sådan en troll i forummet, og det blev lidt af en kamp at lukke fjolset ude af vort system. Vi forsøgte med en ip adresse blokering, men via proxy services på nettet, krøb han udenom. Trollen stoppede faktisk først med at husere i debatforummet, da det lykkedes mig – ved et tilfælde – at opsnappe hans oprindelige ip adresse. Her viste det sig, at det var et større dansk ingeniørfirma, som sad på denne ip adresse. Jeg skrev en venlig mail til it chefen i firmaet, og få dage efter fik jeg svar: de havde taget manden på fersk gerning, og nu mente it chefen at problemet ville stoppe. Manden havde fået en advarsel!

Kognitiv terapi
En software udvikler har en anden indgangsvinkel til problemet med trolls: vær venlige over for dem! Han hedder Shlomi Fish, og efter at have læst en bog, der handler om kognitiv terapi, er han nået til den konklusion, at man blot skal vise disse trolls venlighed og imødekommenhed i stedet for at bruge konceptet Don’t feed the trolls. Og så kan man med rette spørge trollen om forskellige ting på meget venlig vis, så vedkommende næsten er nødt til at svare igen i samme tone. Han fastslår også at det kan være svært at være venlig og rar imod folk, der er det modsatte, men hvis det virker, må det være hovedsagen. I mit daglige virke er det da også den fremgangsmåde jeg bruger, så hvorfor ikke bruge den på nettet næste gang jeg løber ind i en troll.

http://unarmed.shlomifish.org/909.html

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.