Fejl i computeren

Fejl i computeren

Det er ikke ufarligt at eje og bruge en computer. Hvis nogen siger det modsatte, så tøv en kende. For år tilbage blev et videoklip sendt rundt på nettet i stor stil. Det handlede om en mand på et ganske almindeligt kontor, som blev mere og mere vred på computeren, som tilsyneladende ikke makkede ret. Videoklippet sluttede af med, at manden kylede computeren ud igennem døren for til sidst at sparke til skærmen. Det videoklip er det blevet grinet meget af, men der er en anelse sandhed i historien, for mennesket kan sagtens gå amok, hvis computeren ikke arter sig som den bør. Her er nogle udbredte situationer, som tænder os af.

Svarer ikke
En af de værste situationer er, når et eller flere programmer melder fejl. Jeg har gentagne gange arbejdet i et dokument, et regneark eller en PowerPoint præsentation, hvor programmet pludselig “fryser”. Oppe i titellinjen foroven meddeler programmet i en parentes, at det ikke svarer. Uanset hvor længe man venter, sker der ikke en disse. Velvidende at programmet måske – hvis man er stjerneheldig – har nået at gemme en kopi af arbejdet, inden det brød sammen, er en ringe trøst. Der er tale om en rigtig øv-situation, hvor man forsøger at tælle til ti. Når programmet oven i købet selv foreslår at man skal sende en fejlrapport til producenten, så er der ikke lang vej til, at man hamrer næven ned i tastaturet med frådende eder og forbandelser som bilag. Hrmpf.

Browseren går død
I samme genre ligger browserfejlen. De fleste browsere byder i dag på fanebladsbrowsing. Det betyder at browseren giver mulighed for at åbne nye hjemmesider op i fanebladene foroven i selve browseren. Det er en temmelig fin opfindelse, idet man nu slipper for at fylde proceslinjen nederst med browservinduer. Der er desværre bare et “men” ved denne fanebladsbrowsing. Nogle gange melder browseren nemlig også fejl. Det er – sagt på ægte jysk – totalt hamrende træls. Mange gange har jeg oplevet at sidde med en god stak kvalitetshjemmesider åbne i fanerne efter en velovervejet Googlesøgning. Idet man skal til at arbejde videre med siderne, løber én af hjemmesiderne ind i vanskeligheder, hvilket ofte “crasher” browseren som helhed. Resultat: programmet lukkes, og man kan vinke farvel til de spændende oplevelser, som de fundne – men nu forsvundne – hjemmesider lagde op til. Hrmpf.

Utroværdigt netværk
Trådløst netværk lægger også op til øretæver. Alt for ofte oplever vi i huset, at den etablerede trådløse internetforbindelse forsvinder som dug for solen. Måske er man ved at downloade et program fra internettet, måske er sønnike ved at vinde et større slag i et eller andet netbaseret computerspil eller også har man måske netop afsendt en større mail med tunge vedhæftede dokumenter. Pludselig sker det bare: internetforbindelsen går ned – alt står stille. Download går i stå, sønnikes modstandere griner og man står pludselig med en vigtig e-mail, som nu kører i ring. Fejlsøgningen tager sin begyndelse. Er det en lokal fejl i huset, eller er det nok en gang internetleverandøren, som ikke magter opgaven? At finde skurken er en barsk opgave, og uanset hvem man ringer til for at få hjælp, er svaret ofte: – Problemet må ligge hos dig selv, Allan. Hrmpf.

Har læserne nogle rædselshistorier fra det virkelige computerliv? Skriv dem herunder i kommentarerne.

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.