Den mobile økonomi

Den mobile økonomi

I forgårs læste jeg en pressemeddelelse fra Eniro Danmark, som via en undersøgelse fastslår at danskerne er parate til at tage den ”mobile økonomi” i brug. Bag dette fantastiske udtryk gemmer sig den realitet, at vi er flere og flere, som begynder at købe og betale ydelser og varer på nettet via vores smartphone. Undersøgelsen kaldes Mobiløkonomien og kan læses i sin fulde længde her. I denne rapport kan man læse om fem nye tendenser, som jeg da gerne kommenterer helt personligt.

1. Danskerne er storforbrugere af smartphones. Mere end 40 pct. af de danske forbrugere har i dag en smartphone.
Ja, den er der ikke så meget at sige til. Tiden gør jo, at de traditionelle sms-apparater udskiftes med moderne smartphones med trykfølsomme skærme samt de teknologiske fordele, der er ved smartphones. Mange holder fast i deres traditionelle mobiltelefon, hvor alt foregår via tasterne, men personligt kunne jeg aldrig drømme om at vende tilbage til den slags oldnordisk skrammel…

2. Applikationer stormer frem. Otte ud af ti danskere, der har en smartphone, bruger den også til at downloade apps.
Yes! Det gør vi, og vi er vilde med det. Apps kan bruges i mange sammenhænge. Nogle apps er rent pjat og tidsfordriv, mens andre apps kan bruges i ganske nyttige situationer. Nyhedsapps gør min afhængighed af nyheder mere smertefri, og min golfapp gør, at jeg hele tiden ved hvor jeg langt har til flaget. Min Facebook app gør det nemmere at holde øje med vennerne fremfor at jeg skal åbne en browser og logge ind via den.

3. Big business i apps. Næsten to tredjedele af de danske smartphone-brugere svarer, at de foretrækker at bruge apps frem for den almindelige browser på smartphonen. Og det hænger jo fint sammen med ovenstående. Ofte er apps udviklet, så det bliver nemmere for brugerne at udnytte services og tjenester. Hvis jeg skal bruge filer fra min Dropbox, kan jeg sagtens åbne en browser og logge ind på Dropbox og skaffe mig adgang til filerne ad den kanal. Det er bare nemmere at starte en Dropbox app og foretage hele manøvren via den.

4. Mobilen får os til at bruge flere penge. Ikke helt enig – og dog. Jeg er ret sikker på at hvis jeg kunne bruge min smartphone som betalingskort, ville jeg bruge den noget mere, men jeg er stadig ikke dygtig nok til at bevæge mig ind på en webshop og bestille samt betale for varerne via mobilos. Det er for bøvlet, og det skyldes jo ofte at mange webshops ikke er udviklet til de små smartphones. Jeg har dog bestilt og betalt for en vare på eBay på min smartphone. Men det skete i en eBay-app, der gjorde hele processen enkel og overskuelig.

5. Forbrugerne fravælger virksomheder, de ikke kan finde digitalt. Tja, hvis jeg skal bruge en virksomheds hjælp, finder jeg oftest virksomheden via nettet. I den forbindelse skal det understreges at de sociale medier også har en vis portion betydning. Hvis vennerne anbefaler en bestemt tømrermester på Sydfyn, vil jeg højst sandsynligt ringe til ham med det samme, og så spare tiden på at google efter tømrermestre.

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.