Cyberangreb har personlige konsekvenser

Cyberangreb har personlige konsekvenser

Det sker hver dag: at en virksomhed eller to bliver udsat for slemme cyberangreb. Angrebene kommer fra alle verdenshjørner, og det er mere end svært at gardere sig imod disse angreb, som altid er snedigt udført. Alle har været klar over at sådanne angreb har store økonomiske konsekvenser for de ramte virksomheder.

Men en undersøgelse foretaget af Kaspersky fortæller, at det også har store konsekvenser for mange ansatte i virksomhederne. Og det gælder især de ansatte, som skal forsøge at rette op på skaderne efter angrebene.

Tabt anseelse og troværdighed

Undersøgelsen viser nemlig, at en tredjedel af medarbejdere, som har været involveret i efterdønningerne af et cyberangreb, har misset en vigtig privat begivenhed, følt sig meget mere stresset eller været nødsaget til at tage natarbejde.

Det betyder at virksomhederne virkelig er sat på hård prøve. Dels risikerer virksomhederne at miste anseelse og troværdighed hos kunder og samarbejdspartnere, og dels risikerer virksomhederne at bringe nøglepersoner under gulvtæppet.

Stress og mistede deadlines

Knap 5.000 it-ledere fra 23 lande er blevet interviewet om hvordan cyberangreb håndteres og tackles. Overraskende har næsten halvdelen oplevet en eller anden form for datatab i forbindelse med et cyberangreb i 2019. Når et cyberangreb rammer, sætter virksomhedens it-sikkerhedsteam ind for at granske i hændelsen, rydde op og forbedre systemerne for at forhindre, at lignende angreb gentager sig.

En tredjedel af it-lederne har måttet tage overarbejde og mange har været nødt til at tage nattens timer til hjælp for at komme igennem så godt som muligt. Angreb har også betydet at mange virksomheder har måttet rykke opgaver og deadlines. Og mange har endda måttet melde afbud til familiefester og sammenkomster, fordi virksomhedens it-system skulle sikres.

Tjek disse 5 gode råd

Kaspersky udsender nu 5 gode råd til virksomhedsledere med at begrænse den negative påvirkning af personalet under et cyberangreb. Lad os se på dem.

1. Når krisen rammer, skal du som it-leder være åben og parat til dialog med medarbejderne. De skal nemlig informeres om hvad der sker i kulissen, og hvad det kan komme til at betyde for dem.

2. Vær forberedt på et angreb. Gør jer allerede nu klart, hvad I skal foretage jer, hvis I rammes af et cyberangreb. Hvem skal først informeres, hvem gør hvad og hvordan formindskes en eventuel stress- og paniksituation.

3. Hvis der opstår datalæk, skal årsagen og konsekvenserne undersøges hurtigt. At bruge tid på at finde en eller flere syndebukke er spild af god tid.

4. Forklar medarbejderne at virksomheden er afhængig af deres indsats og ekspertise. Vend situationen til en samlende oplevelse for de ansatte.

5. Og så skal I etablere en virksomhedskultur, hvor de ansatte indser at det er vigtigt at tænke sig grundigt om, når de sidder med musen i hånden. Regler og retningslinjer gennemgås. Bum.

www.kaspersky.dk

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.