Hvad er et CRM-system egentlig?

Hvad er et CRM-system egentlig?

Det kan være, at du har hørt ordet ”CRM-system” mange gange, hvor du har undret dig over, hvad det egentlig betyder. Især i forbindelse med dit arbejde kan dette ord være dukket op en del gange. Helt konkret betyder CRM ”Customer Relation Management.”

Lavpraktisk er det en blanding af kundeservice, salg, marketing og teknisk support, og det er derfor et nøgleord for mange virksomheder – især hvis de ønsker succes på den lange bane. Af denne grund skal CRM tages alvorligt, og der er ingen tvivl om, at et godt CRM-system vil gøre gode ting for en virksomhed. Du kan i denne artikel læse mere om CRM-systemer, således du har fuldstændigt styr på, hvad det betyder og går ud på.

Håndteringen af kundeforhold foregår effektivt

Når en virksomhed har et godt CRM-system, vil det betyde, at kundeforholdene vil blive håndteret effektivt. Dette er til stor gavn for virksomheden, da det er en nødvendighed at have tilfredse kunder. Behandles virksomhedens kunder dårligt, vil kunderne ikke være interesseret i at købe virksomhedens produkter fremover eller gøre brug af virksomhedens service. Har en kunde haft en dårlig oplevelse, er der ikke lang vej til, at kunden blot vælger konkurrenten fremadrettet.

Derudover kan kunden fortælle om sine dårlige oplevelser til venner, bekendte og kollegaer, hvorefter virksomhedens ry kan lide et knæk. Dette kan gå udover antallet af fremtidige kunder. Ydermere kan en dårlig behandling deles på de sociale medier, hvilket ligeledes kan give virksomheden et dårligt omdømme. Derfor er det ekstremt vigtigt at tage kundetilfredshed og kundeservice alvorligt. Dette hjælper CRM med, hvor bedre serviceoplevelser og øget kundeloyalitet er i fokus. Disse to ting medfører ofte mersalg, hvilket selvfølgelig også er i virksomhedens interesse.

Kunders stamoplysninger, betalingsoplysninger og styring af ordrer

Når man har med salg at gøre, er der særdeles mange oplysninger, der skal holdes styr på. Dette gælder blandt andet kundernes stamoplysninger, deres betalingsoplysninger samt styring af diverse ordrer. Alt dette kræver meget papirarbejde og plads, hvis det foregår på den gammeldags metode med papir. I dag foregår langt størstedelen af disse ting dog digitalt, og dette har gjort det en del lettere for virksomheder.

Dog betyder dette også, at det er en masse forskellige IT-systemer, der skal tages i brug. Dette kan for mange virksomheder være en byrde, og virksomhedens IT-afdeling kan komme på overarbejde. Her kan CRM-systemer med fordel tages i brug, hvor arbejdet effektiviseres og gøres lettere.

Online CRM-systemer fra en tredjepart

Det kan være en rigtig god idé at vælge et CRM-system fra en tredjepart. På denne måde får man et system, som er udviklet af eksperter. Dette betyder oftest, at systemerne er yderst nemme at anvende, gode til deres formål og fungerer korrekt. Der findes et væld af systemer at vælge i mellem, og afhængigt af virksomhedstype og antallet af medarbejdere, kan man vælge det CRM-system, som bedst passer dertil.

Et supergodt CRM-system, der er tilgængeligt online, er webCRM, og du kan se mere her omkring dem og deres produkt. Ved dette system har du ligeledes mulighed for at vælge, hvor mange brugeradgange du ønsker at tilkøbe, således du ikke betaler en unødvendig sum af penge.

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.