3 konkrete råd til at komme til tops i Googles søgeresultater

3 konkrete råd til at komme til tops i Googles søgeresultater

De fleste websites største succeskriterie er, at være i top 3 på de organiske søgeord relateret til sin branche. Online brugere er mere tilbøjelige til at vælge din hjemmeside, når den organisk kommer frem i søgeresultaterne, da det fortæller brugeren, at din webshop er relevant i forhold til søgehensigten. Men konkurrencen om første pladsen på attraktive søgeord er benhård, så hvordan sikrer du dig, at netop din webshop er i top? Nettips guider dig i gennem 3 simple tips.

Hastigheden på din hjemmeside

Efter Google algoritmeopdatering spiller hastigheden på din hjemmeside en afgørende rolle i et SEO-perspektiv. Google forbinder en hurtig hjemmeside med en brugervenlig hjemmeside, og især brugervenlighed er noget, som vægtes højt i Googles øjne. Helt konkret er konsekvensen af en hjemmeside med over 1 sekunds ventetid, at du får:
– 11% færre sidevisninger
– 16% dårligere kundeoplevelse
– 7% tabte konverteringer
Der er mange ting, du selv kan gøre for at få din webshop til at blive hurtigere. Du kan for eksempel slette alle dine overflødige plugins, gøre dine billeder en smule mindre mv.

Simple On-page ændringer

Med nogle simple ændringer er det faktisk muligt for dig at kunne rangere bedre, da det ikke er alle webshops, som tager sin tid med at gøre den ekstra indsats.

1. Sørg altid for at dit indhold på din side er unik og originalt. Du får ingen værdi ud af at kopiere dine konkurrenters tekst, da det i værste tilfælde vil blive set som duplikeret indhold og dermed straffes af Googles.

2.
På hver URL hører en metabeskrivelse og et title-tag med. Hvis ikke du ændrer på denne funktion vil dit backendsystem vælge en tilfældig tekst til dig – ofte med den første sætning i dit indlæg. Men din webshop kan få stor gavn af at gøre dine title-tags og metabeskrivelser blikfangende, relevante og originale. På den måde vil din clickrate blive bedre, og brugerne vil derfor være mere tilbøjelige til at konvertere. Det er også muligt at indsætte stjerner og emojis på både dine title-tags og metabeskrivelser, og disse er elementer som øjeblikkeligt vil fange læserens opmærksomhed.

3.
Alle dine URL-adresser skal være pæne og korte, men samtidig skal de også være meget præcise i forhold til, hvad teksten på din URL handler om. På den måde giver du Google mere information om din side, og derfor vil Google være mere tilbøjelig til at fremhæve netop din side, når brugeren søger på et relevant søgeord, der er relatere til netop din URL.

4. Den sidste Onpage justering du kan lave for at optimere din hjemmeside efter SEO er at inkorporere søgeord i dine landingssidetekster. Dette kræver, at du ved, hvad folk søger på. Der findes en række værktøjer, hvor man meget hurtigt kan finde søgevolumen på et specifikt søgeord. Storybase er blandt andet et af de værktøjer. Værktøjet giver dig også mulighed for at se andre relevante søgeord, som er relateret til din søgning, det viser dig, om det hovedsageligt er mænd eller kvinder, der søger på søgeordet, og så viser den også eventuelle spørgsmål, som folk søger på. Disse spørgsmål er supergode at gå ud fra, når du skal optimere dit Onpage indhold, da det giver dig en ide om, hvad folk gerne vil vide, og det giver dig også en fin struktur.

Eksterne og interne links

For at du skal komme frem i søgeresultaterne er det vigtigt, at du både har interne og eksterne links. De interne links hjælper dine besøgende med at finde mere indhold om samme emne, og samtidig formår du også at holde dem længere tid på sitet. Men udover giver dine interne links også søgemaskinen Google mere viden om, hvilke sider på din hjemmeside, der passer sammen, og Google har derfor nemmere ved at forstå din hjemmeside, og har derfor større tilbøjelighed til at rangere din hjemmeside højere.

Dog er interne links ikke nok. En af Googles vigtigste rankingfaktorer, og det der oprindeligt adskilte dem fra andre søgemaskiner, er at de måler en hjemmesides popularitet ved at se på, hvor mange, hvor relevante og hvor autoritære hjemmesider, der linker tilbage til din. Disse links ser Google som anbefalinger, hvilket er derfor eksterne links er uundværligt, hvis man ønsker til tops i søgeresultaterne.

Hvis du er en startupvirksomhed, er der mange af disse ting, du kan gøre selv. Men går du efter at blive vist på forsiden, er dette ikke en gratis fornøjelse, men der er stor garanti for, at dine penge vil blive tjent ind igen. Det kan derfor være en god ide at få noget kapital udefra, så man har penge til at komme ordentligt i gang med sin virksomhed. På Sparxpress.dk kan nemt og hurtigt høre om dine muligheder for at låne penge til at vækste din virksomhed. Det eneste du skal gøre, er at sende og udfylde låneansøgningen, underskrive med NEMID, og så vil pengene blive udbetalt på din konto. Så er du helt klar til at kravle op på side 1 i søgeresultaterne.

Læs også

1 Comment

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.