Webshop: Sådan leverer du en god kundeservice

Webshop: Sådan leverer du en god kundeservice

Julen er lige om hjørnet, og allerede nu kører detailhandlen i højeste gear, både på nettet og ude i de fysiske butikker. Alle eksperter forventer, at e-handlen vil tage en endnu større bid af omsætningen i år, man mange vælger dog stadig at handle i butikkerne til jul, på grund af både den særlige stemning og ikke mindst den personlige service.

Men selvom detailbutikkerne har mange ansatte til at tage sig af kunderne, så betyder det ikke, at man ikke kan give en god service som webshop og derfor kommer der her en kort guide med 5 tips, du kan lade dig inspirere af i arbejdet med din webshop.

Sørg for at have en intelligent chatfunktion

Det første man kan gøre, hvis man gerne vil give sine kunder en god og personlig kundeservice er, at have en intelligente chatfunktion på sin hjemmeside, der automatisk gør opmærksom på sig selv, når man som kunde, kommer ind på en given hjemmeside.

Disse chats dukker typisk op, i højre side af skærmen nede i bunden, hvorefter den direkte spørger om der er noget, de kan hjælpe med – ligesom det ville være tilfældet, hvis man gik ind i en almindelig butik. Denne lille besked giver dine kunder en følelse af, at der rent faktisk sidder nogen bagved skærmen i den anden ende, som er klar til at hjælpe – og i modsætning til, når man går i butikker, skal man ikke føle sig flov over at afvise en salgsassistent. Derudover får man kun en besked som webshopejer, hvis en af dine kunder faktisk stiller et spørgsmål, da disse velkomstbeskeder er standardiserede.

Hav fleksible fragtrater på din hjemmeside

Udover at have en god kundeservice, er der også ekstra gode point at hente hos dine kunder, hvis du tilbyder flere forskellige priser for fragt. De fleste webshops tilbyder fri fragt, hvis man køber over et hvis beløb. Dette kan både medføre, at ens kunder køber flere varer for at spare fragten, men det kan også føre til en afvisning, hvis kunden kun leder efter én bestemt vare.

I stedet kan man som webshopejer overveje at tilbyde flere former for fragt fra forskellige selskaber. På den måde kan man annoncere med ’Fri fragt fra 30 kroner’, som nogle webshops er i stand til. Den billige fragt hænger selvfølgelig ofte sammen med, at leveringen tager en dag mere eller, at den skal leveres til en pakkeboks, men hvis ens kunde ikke har travlt, vil de ofte vælge denne løsning. Dette vækker både glæde fordi at de sparer penge, men også fordi at du giver dine kunde flere muligheder og valg når de handler hos dig.

Giv dine kunder en loyalitetsbonus

En tredje mulighed man kan tage i brug, hvis man gerne vil give en bedre service og en bedre kundeoplevelse, er at tilbyde sine kunder en loyalitetsbonus. Dette kan være en rabat på 10, 20 eller 25% på deres næste køb.

Det smarte ved dette er, at man har mulighed for at give et særligt tilbud til en kunde, som på den ene side vil føle sig ekstra værdsat, og på den anden side, så er det billigere for dig som webshopejer at give tilbud til udvalgte kunder, som ofte køber varer hos en, fremfor at sænke priserne med en tilsvarende procentsats på alle produkter i en given periode.

En branche som har haft succes med dette er blandt andet spilleindustrien hvor man kan få indbetalingsbonusser blandt andet hos casinolistings.dk. Dette virker på folk der vil spille nu og her og får ofte folk til at aktivere en spillekonto..   En anden virksomhed der har haft stor succes med denne fremgangsmåde er Coolshop.dk, der er kendt for at henvende sig til sine stamkunder med gode tilbud enten via mail eller endda brev – hvilket gør oplevelsen endnu mere personlig.

Husk at have en sitemap – lav interne links i dine kategoritekster

En fjerde ting som er vigtig, hvis man vil give sine kunder en god oplevelse er, at ens hjemmeside er nem at overskue. Denne udfordring skal både løses rent teknisk og rent praktisk. Rent teknisk bør man altid have en sitemap på sin hjemmeside. En sitemap skal ses som en skellet for en hjemmeside, hvor man kan se, hvordan alle siderne på hjemmesiden hænder sammen. Dette er en mulighed som mange bruger til at navigere rundt på en hjemmeside, hvis de ikke kan finde det som de leder efter i første omgang.

Men udover dette så bør man også sørge for at gøre brug af interne links på ens hjemmeside, både i kategori- og produkttekster. På den måde hjælper man både Google og sine kunder, med at finde rundt på din hjemmeside, og finde de produkter som de leder efter. Som udgangspunkt bør ankerteksterne på interne links være så præcise som muligt.

En tredje fremgangsmåde man kan anvende her er dog at have få kategorier på sin side for at skabe overblik. Hvis du vil se et eksempel på hvordan man kan lykkedes med denne strategi finder du et godt eksempel her.

Sørg for at din hjemmeside er hastighedsoptimeret

En femte og sidste ting, som man ikke skal undervurdere, hvis man gerne vil give sine kunder en god service er, at ens hjemmeside skal være hurtig. Digitale brugere bliver bedre og bedre forvent, og derfor kan en langsom hjemmeside både føre til, at man ser ned på resten af hjemmesiden og ikke mindst føler, at man har fået en dårlig service.

Dette gælder vel at mærke i alle aspekter af ens webshop, fra man kommer ind på en for- eller landingsside til man skal lægge sine varer i kurven og betaler. I alle disse trin af købsprocessen er det vigtigt, at det går så hurtigt som muligt. Sørg derfor altid for at have en webshop der er hastighedsoptimeret!

Rigtig god fornøjelse!

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *