Verdens største ur

Verdens største ur

Hører du til typen, der går med ur på armen? Jeg gør ikke. Jeg slap uret, da telefonen landede i min lomme, og selv om det tager 1-2 sekunder længere tid at finde ud af hvad klokke er, så lever jeg med den løsning. Undtagen når jeg spiller golf. Så har jeg golfur på armen, men det er en anden snak.

Scania, en producent inden for lastbiler, besluttede sig for at skabe verdens største ur. For lastbilchauffører er det nemlig vigtigt at man lander til tiden. Blot få minutters forsinkelse kan betyde store ”bøder”. For chaufføren er det derfor ofte en kamp mod tiden at nå frem i tide, så kunden får varerne til tiden.

Verdens største ur ved forladt lufthavn

Scania besluttede sig derfor at skabe verdens største ur. Uret bestod af 14 fuldblods-store lastbiler og 90 chauffører. De mødtes på et 750.000 kvadratmeter forladt lufthavnsområde in the middle of nowhere. Her blev alle instrueret i at få placeret lastbilerne så præcist som muligt, så verdens største ur kunne blive en realitet.

– Lastbiler er kæmpestore og kraftfulde maskiner, men de er også komplicerede og raffinerede redskaber. Præcis ligesom ure. Hver enkelt lastbil skulle optimeres til sin specifikke opgave i uret, og hele missionen kunne kun lade sig gøre takket være real time-overvågning og analyser via vores online-services, forklarer Staffan Arvas, som er Head of Marketing Communications hos Scania.

24 timer i streg uden fejl

Det var ikke så nemt, så nogen umiddelbart måtte tro. De lastbiler, der udgjorde sekundviseren, skulle gennemkøre en cirkulær bane i en perfekt cirkel på 60 sekunder i 24 timer. 24 timer, venner! Den inderste lastbil skulle holde en konstant hastighed på 13 km/t, og den yderste lastbil skulle holde en konstant hastighed på 53 km/t. For de lastbiler, der udgjorde minut- og timeviserne, var udfordringen at sikre en perfekt synkroniseret sekvens af start og stop.

Der er mange faktorer i spil i sådan et forsøg. En korrekt, jævn hastighed skulle holdes og samtidig ønskede Scania at minimere brændstofforbruget. Fleet Managers fra Scania var placeret i kontroltårnet, hvor de konstant kunne holde styr på alle lastbilerne og overvåge status for hver enkelt lastbil for at undgå uventede stop og holde slitagen på et minimum.

Det krævede hårfin disciplin af chaufførerne, og der måtte ikke være nogle former for vaklen i geledderne. Det ville hurtigt medføre uorden, kaos og upræcise tider. Men det lykkedes for Scania, som naturligvis filmede hele molevitten i samfulde 24 timer. Du kan se det hele på nedenstående hjemmeside- endda i 5 forskellige vinkler.

www.scaniaclock.com

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *