Vancouver Island i autocamper

Denne sommer stod i Canadas tegn. Familien Bojsen valgte for måneder tilbage at årets sommerferie skulle holdes i British Columbia, hvor kusine Dawn bor i Whistler. Hvis du ikke har været på de kanter før, så lad mig straks give dig det gode råd at overveje en tur til Canada. Hvilken natur!

3 uger skulle tilbringes i den vestlige del af Canada, hvor ”hovedstaden” hedder Vancouver. Lidt vest for Vancouver ligger Vancouver Island, hvor vi tilbragte den første uge af vores ferie. Derfor skal denne artikel ses som en slags guide til Vancouver Island for folk, som ønsker at tage dertil.

Indledningsvis kan jeg kun konstatere, at Vancouver Island er et besøg værd. Naturen er gudesmuk, og folk på øen er venligere end venlig! Vi valgte fra start at rejse rundt på Vancouver Island i en autocamper – også kaldet en RV – og jeg gik straks i gang med at Google et sted, hvor vi kunne leje sådan et transport- og sovemiddel.

Autocamper udlejning på Vancouver Island

Valget faldt på Bernadette og Benjamin, som bor tæt på storbyen Victoria. De lejer autocampere ud i forskellige størrelser, og efter nogle venlige mails samt et enkelt telefonopkald havde vi booket en autocamper på Vancouver Island hos netop Bernadette og Benjamin. Jeg anbefaler varmt at leje hos dette utroligt søde ægtepar. Det skal for eksempel nævnes at Benjamin både hentede og afleverede os ved færgen. Hvilken fornem service. Thanks again, Bernadette and Benjamin. Autocamper på Vancouver Island.

Efter en god instruktion i hvordan sådan en autocamper fungerer, var vi klar til at komme af sted. Første nat blev et ophold på en parkeringsplads, idet den lokale campingplads var fyldt op. Det var egentlig ganske udmærket, og vi fik set autocamperen an.

Næste morgen kørte vi til Nanaimo, en af de større byer på Vancouver Island. Her drønede vi blandt andet igennem byen Douglas, som kan anbefales på grund af de mange indkøbsmuligheder. Der er blandt andet en stor sportsforretning med ganske meget golfudstyr…

Vi overnattede på campingpladsen Living Forest, hvor vi fik den flotteste udsigt til vandet. Bade- og toiletforhold var ganske gode, og der var et indkøbscenter i gå-afstand. Wifi tilbydes på campingpladsen, men generelt er de trådløse forbindelser på de canadiske campingpladser ikke noget at skrive hjem om. www.livingforest.com

Gode råd på falderebet

Jeg kunne godt bruge ret meget spalteplads her på Nettips til at skrive detaljeret om campingpladser på Vancouver island til autocampere, men det vil jeg forskåne dig for. Derimod vil jeg gerne sige nogle generelle betragtninger:

• Bade- og toiletforhold er generelt gode, men kast et blik på campingpladsen, inden du betaler ved receptionen. Gå en runde og kast et blik på et af toiletterne. Det giver måske et fingerpeg om standarden det pågældende sted.
  • Tjek hvor langt der er til nærmeste indkøbssted. Det kan være lidt af en udfordring at parkere en autocamper, især hvis du ikke har kørt sådan én før.
  • Undlad at blive begejstret på forhånd, hvis der reklameres med gratis wifi. Vi oplevede ofte at blive grelt skuffede over kvaliteten (eller mangel på samme). Så er det faktisk bedre at være foruden.
  • Tjek om du kan tømme den grå og sorte beholder. Grå er til vand fra køkkenvask. Sort er til toiletbeholder.
  • Turen vestpå til Toffino er usædvanlig smuk. Den skal du ikke gå glip af – ej heller at dyppe tæerne i Stillehavet!
  • Hvis I kører nordpå til Comox, så anbefaler vi varmt www.capelazo.com
  • Brug mindst en dag i Victoria – en storby med storslået natur og et fremragende havnemiljø. Smukt!