Ti store internet højdepunkter

Ti store internet højdepunkter

Siden internettet for alvor slog igennem, har vi oplevet mange spændende tiltag på www. CNN har kigget tilbage i tiden og fundet nogle elementer på internettet, som man svært kommer uden om, hvis der skal peges på højdepunkter. De ti højdepunkter serverer vi herunder i kort form, og vi opfordrer Nettipslæserne til at klikke sig videre til CNNs fine omtale. Det er ikke alle punkter vi er enige i. Som forfatter til denne artikel savner jeg fødslen af Nettips.dk i 1999, og så mener jeg nok at de har overset forummet på nærværende organ. Nå, måske inkluderer CNN os næste gang de producerer en top-liste…

Craiglist. Hvad pokker er det, tænkte jeg, da jeg læste navnet på dette site. Craiglist er en oversigt over diverse forummer i det meste af verden. Jeg tjekkede danske forummer ud. Her kommer Craiglist til kort.

Google AdWords. Ja, den er stensikker. Googles annoncer på nettet er næsten blevet enevældigt, og man kommer ikke uden om at Google har været med til at vise bannerannoncer på en mere smart facon.

Wikipedia. Dette online leksikon kom til verden i 2001. Der er tale om en slags open source leksikon, hvor stort set alle mennesker kan bidrage. Du finder over 14 millioner artikler dér. Imponerende.

Napster. Denne berømte tjeneste, som blev brugt til udveksling af musik, lukkede i 2001. Med lukningen blev andre sites/tjenester åbnet, blandt andet iTunes og Hulu.

YouTube, Facebook og politik
Google IPO er et sted, hvor man bliver klogere på aktier, investeringer og den slags. Denne IPO er totalt ukendt for undertegnede, så jeg skal ikke kloge mig på området…

Online video. Ja, YouTube sørgede i 2006 for, at vi mennesker fik serveret videoklip via vores slidte, men hurtigere internetforbindelser.

Facebook. i 2006 startede Facebook for alvor op. På superkort tid blev det et projekt, som pludselig indbefattede det meste af verden. Twitter fulgte i øvrigt efter.

iPhone. Ja, den smartphone kommer vi ikke udenom. Det var et genialt træk af Apple at opfinde deres iPods og iPhones. Brandet blev pludselig markant stærkere. Årstallet for iPhone var 2007.

Præsidentkampagne. Den amerikanske valgkamp i 2008 blev pludselig også ført via internetmediet. For alvor så partierne nettet som den oplagte måde at markedsføre kandidaterne på.

Protest. I Iran var der valg i 2009, og det medførte blandt andet en protest på internettet. Man taler om en Twitter Revolution. Skjulte nyheder fra Iran blev pludselig offentliggjort.

http://edition.cnn.com/2009/TECH/11/18/top.internet.moments/index.html

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *