Suk! Vi køber julegaver på nettet

Suk! Vi køber julegaver på nettet

Vi skriver december og Nettips buldrer derudad med julehistorier. Det gør vi fordi at julen er et populært emne mange steder. Ved at skrive om julen håber vi at Google søgerobotter tænker på os når folk Googler julebaserede emner. Desuden er der som regel gode historier gemt i julen. Og julegaver …

En af disse historier fik vi fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. De skriver i en pressemeddelelse, at danskerne går amok på nettet, når årets julegaver skal anskaffes. Skræmmende tal forklarer det hele: halvdelen af os køber julegaverne i webshops i år, mens en tredjedel er usikre på, om de køber en eller flere julegaver online i år.

Årsagen til alle disse online køb er mange:

  • Man sparer tid
  • Man sparer penge
  • Man handler døgnet rundt
  • Man får sendt gaven af sted

Nettips er jo et site på nettet, som er venligt stemt imod gode tiltag på internettet, og vi hylder dagligt gode online tjenester, så hvorfor er vi egentlig lidt skeptiske over for denne voksende online handel? Jo, det skal jeg såmænd gerne forklare dig.

Din by dør!

Jeg bor i en mellemstor dansk provinsby med cirka 42.000 indbyggere. En af de store livsnerver i byen er vores gågade. Det er i gågaden, at du møder venner og bekendte. Det er i gågaden, at vi kan slentre og lade os inspirere. Det er i gågaden at du kan få tips og tricks til dit næste slips, dit kommende digitale kamera eller til husets food processor.

Endnu! For det der sker er at den digitale handel er på vej til at kvæle de fysiske butikker. De drejer nøglen på stribe. Fotoforretningen lukker. Tøjbutikken lukker. De lukker snart alle sammen. Hvorfor? Fordi vi er blevet så forhippede på at spare penge. I stedet for at støtte den lokale ekspertise, kyler vi pengene ud i æteren til onlinebutikker i Danmark og i udlandet.

Boykot online julegaver

Du er selv ude om, når den lokale købmand drejer nøglen. Det gør han fordi du glemte at handle hos ham en gang imellem. Hvis vi alle køber i de fysiske butikker en gang imellem, skal det nok gå. Hvis ikke, dør butikkerne. Er det virkelig det, du ønsker?

Derfor vender jeg ryggen til den ”opmuntrende” besked fra FDIH. Nul! Jeg gider det ikke. I år vil jeg ikke købe én eneste julegave på nettet. Ikke én! Alle julegaver skal købes i en fysisk butik. Alle julegaver skal erhverves med det formål at gøre modtageren glad og samtidig gøre butiksejerne en smule gladere.

Hvor køber du dine julegaver i år?

www.fdih.dk

Læs også:

2 Comments

  1. Spiff

    Jeg er 100% enig. Det er fint nok at nogle har en fest ud af at vi ikke gider flytte den brede ud i butikkerne men som alt andet, er man nødt til at kigge på det i fugleperspektiv og hvad det betyder i det lange løb, og derfor køber jeg heller ikke selv en eneste julegave på nettet.

    Det koster arbejdspladser og det koster skatteindbetalinger, de penge som du og jeg nyder godt af hos den gratis læge, den gratis skole og fokepensionen.

    Som oftest betaler webfirmaerne ikke sat i Danmark, så den besparelse du mærker lige her og nu, kommer du selv til at bløde for senere hen.

    Jeg synes at Internettet som tidsfordriv er en skøn ting men jeg er også klar over at vi ender med at overflødiggøre os selv på et tidspunkt, hvis vi ikke aktivt gør noget selv før det er for sent.

    Reply
  2. Bent Vester

    Allerførste kommentar til næsten alle detailforretninger er, I er arrogante, konservative og uden evne til at udvikle Jer !

    Pilen går i retning af mere effektivitet, og en detailforretning laver næsten ingenting om formiddagen, man laller lidt rundt m.m.

    Hvorfor etablerer f.eks. skoforretninger ikke samtidigt Web-shops, og tager “nye” produkter ind, som et større sortiment som man har det i USA, hvor det er normalt, at kunden kan vælge mellem 3 forskellige bredder, alm. bred & ekstra bred, som helt sikkert også har et kæmpe potentiale her i Danmark også, og nu når forretningen så også effektivt udnytter personalet til at pakke posten om formiddagen, så kunne man jo også tilpasse priserne, så de samtidigt bliver mere kundevenlige.

    Et andet godt eksempel er: http://www.el-fix.dk/ som er en 30 år gl. installationsforretning på Bornholm, som vel har indset, at der må gøres noget ! og jeg har brugt dem med glæde, i stedet for at “forulæmpe” min lokale installationsforretning med mit besøg, og betale en pris der ikke udviser tegn på konkurence !

    Konkurence er og bliver et “must”, og personligt kører jeg gerne 5 km ekstra, blot for at tanke 5 øre billigere per liter, hvis man ikke gør det, så er konkurencen sat ud af spil !

    Mvh
    Bent Vester

    Reply

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *