Sort, hvid eller pink bh?

Sort, hvid eller pink bh?

De driver gæk med os. Kvinderne. I øjeblikket sker det på Facebook. Mine kvindelige venner skriver mystiske, gådefulde og kryptiske beskeder, og jeg ved ikke hvad det handler om, eller rettere: vidste ikke hvad det handlede om. De skrev nemlig i koder. Farvekoder. For eksempel Hvid. Eller Sort. Eller Pink. Men hvorfor dette farvesjov? Hvad gemte sig bag? Og hvorfor?

Hemmeligheden er røbet. Kvinderne taler om farverne på den bh, som de bærer, mens status opdateres. Der er tale om en viral kampagne, altså en slags mund-til-mund-kampagne, som fokuserer på brystkræft. Det pudsigløjerlige ved sagen er, at man vist ikke rigtigt ved, hvem der startede dette bh-sjov. Som jo er alvorligt nok. Og ideen er jo genial: mange har undret sig over de farvede statusbeskeder, men få har egentlig villet spørge. Og kvinderne? De holdt på hemmeligheden. Ingen ville fortælle, hvorfor de skrev hvis, sort eller beige på deres Facebook. Det betød at nysgerrige måtte researche emnet på egen hånd, og dermed voksede “bølgen”.

Kommentar
Man kan mene meget om Facebook og de muligheder, som det sociale netværk lægger op til, men kritikere må efterhånden indrømme, at det er en god kanal til at sprede gode budskaber til hinanden. Mange af de ting, som skrives ved folks status, kan virke ligegyldigt, men der er altså også eksempler på gode formål. Det er ovenstående et fremragende eksempel på. Desuden er der en række grupper på Facebook med supergode initiativer. En amerikansk kræftorganisation havde 135 medlemmer i en fangruppe på Facebook, inden farve-seancen løb af stabelen. I dag er godt 150.000 Facebookere medlemmer af samme fangruppe. Samme tendens oplever Kræftens Bekæmpelse herhjemme.

22!

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *