Smartphone med i butikken

Smartphone med i butikken

Nå, så står du der i butikken og lader dig friste af et køb, ikke sandt? Du har måske fået øje med den nyeste smartphone fra Samsung, eller også er det måske en smuk vase fra en kendt dansk virksomhed? Uanset hvad viser det sig, at din smartphone ubevidst har indflydelse på dit køb i butikken.

Det er nye tal fra Deloitte, som viser at dette er kendsgerningen, når det handler om køb i fysiske butikker – altså disse gammeldags institutioner, hvor folk gik fra dør til dør for at slæbe varer med hjem (skal læses med sarkasme in mente). Tallene viser at vores smartphone har indflydelse på vores indkøb, og derfor er der grund til at læse nogle spådomme fra en mobilekspert og en fremtidsforsker.

Den digitale kunde

Brian Egerup Kjærulff er mobilspecialist og partner i bureauet Mobtimizers, og han er ikke i tvivl om, at butikkerne skal i strategi-mode. Han siger:

– Det er svært for detailhandlen at vælge, hvilke teknologier og muligheder, man skal gå efter. Detailbranchen kan ikke bare halse efter alle de teknologiske muligheder. De må identificere kundernes adfærd, og hvornår de bruger mobilen, og så må de lægge en strategi derudfra, siger.

Kjærulff påpeger at kunden ofte har sin smartphone på sig, og hvis kunden ønsker informationer om en bestemt vare, er Google lige ved hånden. Faktisk risikerer sælgeren i butikken, at kunden ved mere om et givent produkt end sælgeren selv.

Fremtidsforsker Carsten Beck fra Institut for Fremtidsforskning bakker Kjærulff op. Han mener også at de fysiske detailbutikker bør mande sig op og være mere med på beatet, når det handler om online og offline handel. Beck siger:

– Den gamle skelnen mellem offline og online forsvinder. Når du er i et butiksmiljø, er der en forventning om, at du har digitale muligheder – og her er forventningen især, at den digitale dimension er mobil.

Apps holder øje med dig

Butikkerne skal bruge ressourcer på at udvikle apps, som de frister ind på kundens smartphone. Herved kan butikken etablere en slags loyalitetssamarbejde med kunden, og derved får butikken større indblik i kundens adfærd og behov. Her må jeg lige indskyde at jeg næppe installerer en Lidl-app, velvidende at discount-butikken på den måde får en bunke data om mig.

Eller gør jeg? Forestil dig at du bevæger dig op igennem Kvicklys gange på jagt efter gode tilbud. Pludselig bimler din smartphone: app’en har registreret at du gik forbi de økologiske bananer, og derfor kan butikken som servicemeddelelse fortælle, at de har 5 bananer på tilbud i denne uge.

Skræmmende? Eller fascinerende? Uanset hvad så er fremtiden lige rundt hjørnet. Også på din smartphone.

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *