SEO for begyndere

SEO for begyndere

Når snakken falder på SEO, bliver der somme tider lidt stille i lokalet. Søgemaskineoptimering er det danske ord for Search Engine Optimization, og uanset om du betragter ordet på den ene eller den anden facon, handler det om at få hjemmesider til at ligge så godt som muligt i Googles søgeresultater – også kaldet SERP.

Men stilheden i SEO-kredse forårsages tit af den kendsgerning, at vi som SEO-interesserede ikke kan garantere, at vores viden om SEO rent faktisk virker. Vi kan yde det ene gode tip efter det andet, men at stille en garanti for at det virker for kunden, kan vi ikke. Dog er jeg nået så langt til at sige, at hvis kunden gør som jeg siger, garanterer jeg en forbedret placering i Googles søgeresultater – men jeg garanterer ikke top 10 placeringer.

SEO for begyndere handler grundlæggende om at optimere hjemmesidens indhold, således at man tilfredsstiller de krav, som Googles robotter stiller. Disse krav (også kaldet algoritmer) ændres løbende, og hvad robotter kræver i dag, kan være ændret i morgen. Her i første kvartal af 2015 kan det for eksempel konstateres, at den gode, gamle linkbuilding – altså at skaffe så mange links som muligt til at pege på éns hjemmeside – er et relativt overstået kapitel.

SEO med måde

Denne artikel er en omgang SEO for begyndere, hvor mine tips forhåbentlig hjælper dig lidt videre i kampen om at blive bedre venner med Googles kritiske søgerobotter. Inden for SEO gælder det gamle mundheld med ”Alt med måde”, så hvis du en dag fristes til at gå over stregen, risikerer du slemme straffe fra Google. Overvej den situation, inden du gør noget overilet. At blive degraderet i Googles SERP får katastrofale følger for dig.

SEO for begyndere starter med at kigge på de søgeord, som du gerne vil findes på. Skriv en liste over de varer, tjenester og/eller ydelser, som du gerne vil findes på. Samtidig skal du være realistisk! Måske vil du hjertelig gerne findes på søgeordet ”coach”, men det er ikke realistisk at tro, at du kan få en side 1 placering på dette søgeord. Derfor bør du justere en anelse og satse på varianter, for eksempel ”coach svendborg” eller ”coach landmænd”.

Når du har disse ord på plads, skal du have fabrikeret kvalitetsindhold, hvor søgeordene naturligvis indgår. Skriv gerne en tekst pr. søgeord/søgesætning. Sørg for at søgeordet indgår i teksten med jævne mellemrum, men overdriv ikke. Det pågældende søgeord/søgesætning bør ikke udgøre over 5% af tekstens længde. Denne såkaldte density bør overholdes.

Tekniske begreber som TITLE og Alt tekst

Hvis du så skal videre i denne tekst, som målrettes SEO for begyndere, skal du kigge på dine TITLEs på dine sider. Sørg for at disse TITLEs indeholder søgeord/søgesætninger, men undgå at TITLE bliver for lang. Der snakkes i krogene om denne længde, og jeg anbefaler typisk en TITLE på 55-60 tegn.

Det er en god ide at skrive overskrifter med H1 tag. Det betyder at du skal skrive dit søgeord/søgesætning i overskriften, som du efterfølgende formaterer til en H1. SE om du ikke kan skabe kontekst mellem din TITLE og overskrift.

Indsæt gerne et billede eller 2 i teksten. Googlerobotter kan ganske vist ikke se hvad billedet forestiller, men hvis du kalder billedet coach-landmand.jpg og du samtidig indsætter en såkaldt Alt tekst, hvor søgeord/søgesætning indgår, er robotten hjulpet på vej.

Suppler også gerne med et videoklip fra eksempelvis YouTube. Du skal opfatte robotten som en slags bibliotekar, og hvis bibliotekaren både opfanger kvalitetsindhold, gode overskrifter, relevante billeder samt et videoklip, der gør læseren klogere, er du på rette spor.

Kvalitetslinks og videoklip styrker din SEO

Endelig kan det være en god ide at indlægge 1-2 kvalitetslinks ind i teksten. Disse links kan henvise til ressourcer på nettet, hvor læseren kan hente flere relevante informationer om emnet. Dette kan for eksempel være en portal for landmænd, eller Uddannelsesguiden hvor du hjælper læseren videre til afsnittet om uddannelsen som landmand – hvis det vel at mærke er relevant for den tekst du har skrevet. Brug også gerne interne links, hvor du henviser til andre relevante tekster på dit site.

SEO for begyndere bør også handle om konkurrentanalyse, hvor du går i dybden på konkurrenternes hjemmesider. Hvilke søgeord bruger de, og hvordan har de opbygget deres tekster? Er der god inspiration at hente og kan du gøre det bedre end konkurrenten?

Med denne minguide udi SEO for begyndere håber jeg at du fik et skub i den rigtige retning. Bemærk at SEO ændres med tiden, så disse ord – forfattet i marts 2015 – kan være forældede, når du læser dem. SEO handler også om andre spændende faktorer, for eksempel repræsentation på de sociale medier, men den tager vi en anden god gang. Det samme gør vi med snakken om responsivt design. Google begynder nemlig i april 2015 at fokusere på hjemmesidens mobilvenlighed.

Bliv klogere på SEO på den amerikanske hjemmeside www.moz.com – og mit eget firma Bojsen IT hjælper også med SEO.

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *