SEO – de gyldne regler

SEO – de gyldne regler

SEO har efterhånden optaget en rigtig masse mennesker i hele verden. Søgemaskineoptimering er det danske ord for SEO, som for alvor opstod i 90’erne, hvor de foretrukne søgemaskiner var Yahoo, Altavista og Hotbot. Siden kom Google og erobrede verden, og i dag har Google stort set monopol på folks søgevaner verden over. Der er vist nok en enkelt kinesisk undtagelse, men ellers er Google kongen over dem alle på søgemaskineområdet. Da jeg i sin tid startede med at interessere mig for SEO, var det med udgangspunkt i Altavista. På daværende tidspunkt var det stort set nok at skræddersy en metaprofil – uanset indhold på siden – hvorefter man blev belønnet med topplaceringer i Altavista. Siden er der sket mange ting.

I dag fokuserer SEO eksperter på Google, og hvordan man bedst kan arbejde sig frem til en god placering i Googles enorme database. Jeg arbejder selv med begrebet SEO på sådan lidt udvidet mellemstadium, som vel egentlig blot betyder, at jeg har rimelig styr på begreber og metoder, dog uden at være meisternørd… Oven på et foredrag om SEO for en skare virksomheder i Svendborg, slog det mig at jeg lige kunne lave et kort resume af det, som jeg underholdte med. Dette var som følger:

Ingen garanti
Uanset hvor meget SEO du foretager dig, er der ingen garanti for, at du opnår en Side 1 placering i Googles søgeresultat (også kaldet SERP). Hvis du imidlertid følger nedenstående råd, vil jeg næsten garantere dig, at du opnår bedre placeringer – men jeg garanterer dig ingen side 1 placeringer.

Indhold på siderne
Få skrevet noget konstruktivt indhold på dine sider. Sørg for at de vigtige søgeord (nøgleord) indgår i teksten. Hvis du gerne vil findes på søgeordet ”underviser”, nytter det ikke at du skriver ”lærer” på hjemmesiden! Skriv søgeordene tilpas mange gange, så søgeordet indgår naturligt i teksten. Hvis du overdriver og skriver ”lærer” 15 gange i en tekst på 100 ord, har ordet en såkaldt density på 15%. Det er for meget. Jeg kan ikke give dig et passende density-tal, men uofficielle kanaler nævner et tal på 3-6%.

TITLE
Husk endelig at du får skrevet en ordentlig TITLE for alle dine sider på sitet. Du må ind i manualen for dit hjemmesidesystem for at finde ud af hvordan du gør – men det er vigtigt! Hvis du stadig vil findes på ordet ”underviser”, må du sørge for at ordet underviser indgår i TITLE på den side, som du dedikerer til netop ordet underviser.

Overskrift og fed skrift
Sørg også for at ordet underviser indgår i overskriften. ”Underviser fra Svendborg” kunne være en mulighed. Hvis ordet underviser samtidig indgår et passende antal gange i teksten sammenholdt med at det står i TITLE, begynder det at hjælpe. Hvis du samtidig placerer ordet løbende rundt i teksten – og afslutningsmæssigt, begynder det ligne noget. Put eventuelt et spjæt fed skrift på ordet et sted i teksten.

Billede og URL
Hvis du indsætter et billede af dig selv, så sørg for at du får givet billedet en ordentlig Alt-tekst. Hvis du ikke kender begrebet, så slå det op i Google. Husk at navngive billedet fornuftigt. I stedet for eksempelvis at kalde det allanbojsen.jpg, kan du kalde det underviser.jpg. Hvis din hjemmesides URL’er ligner volapyk emd ID, spørgsmåltegn og den slags, bør du straks undersøge, om du kan skræddersy disse URL’er. Dette gøres for eksempel meget let i WordPress under Indstillinger > Permalinks.

Links
Links er byggestenen på internettet. Uden links ville nettet være temmelig dødt. Når du har en hjemmeside, er det en god ide at linke fra side til side. Måske har du et cv liggende på sitet. Forestil dig at du på din underviser-side for eksempel skriver: ”Læs mere om mig via mit CV”. Her er det så meningen at de besøgende klikker og sendes videre til din CV-side. Link også gerne til andre hjemmesider på nettet. Og sørg så endelig for at du får nogen til at linke TIL din hjemmeside. Det er mere vigtigt end du regner med.

Sociale medier
Endelig bør du bruge lidt tid på at dukke op på de sociale medier som Facebook, Twitter og Google+. Hvis søgerobotten opdager at din hjemmeside omtales på de sociale medier, vil du opnår anerkendelse herfor. Jo flere, der liker din hjemmeside, må bedre må den være. Sådan tænker Google formentlig.

Men! Når du publicerer indhold på nettet, så husk altså at du skal skrive relevante ting, som folk gider at læse. Spids lidt til med en god TITLE, en god overskrift og giv den en spjæt fed skrift og en pæn URL oven i hatten. Husk så at poste på de sociale medier samt at bede vennerne om at linke til dit site. Så er du på rette vej.

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *