Sælg billetter online i dit eget design

Sælg billetter online i dit eget design

Hvis du arrangerer noget som andre skal kunne købe billet til – det kan være en klassefest, et foredrag, en koncert, en guidet rundvisning, et motionsløb, en festival eller noget helt andet – så kan du med fordel selv oprette billetsalget i din egen billetshop og gøre brug af nogle af de online værktøjer, der findes til at markedsføre din event.

I denne artikel kommer jeg ind på hvordan du selv kan oprette en billetshop, hvor du kan designe både salgssiden (den side hvor dine arrangementer bliver vist) og billetten (som dine kunder printer ud og medbringer) samt den email som dine kunder modtager med billetten vedhæftet. Alle disse ting kan tilrettes så det designmæssigt ligner præcist det som dine kunder kender i forvejen.

Billetshop med din egen webadresse

Du kan oprette din egen billetshop hos Billet.dk, og hvis du går til deres hjemmeside og finder linket i bunden af siden. Når du har indtastet navn og kontaktoplysninger bliver du bedt om at skrive en webadresse som din kommende billetshop kommer til at ligge på. Adressen er et såkaldt subdomæne til www.billet.dk, f.eks. minfestival.billet.dk, hvor ”minfestival” er det som du skal skrive. Det er helt gratis at oprette dette. Her vil jeg anbefale at du vælger et navn som giver mening for dit publikum. Hvis du kun arrangerer én årlig kæmpekoncert eller mountainbike-løb kan du skrive navnet på koncerten eller løbet. Hvis du arrangerer mange forskellige ting, kan du skrive navnet på den virksomhed eller organisation der står bag. Senere kan du designe denne side helt ned i detaljen, men først skal du lige…

Opret dit første arrangement
Du har nu dit helt eget billetsystem! Før du kan gå i gang med at designe shoppen, billetterne og emailen skal du først oprette et arrangement som dit billetsystem kan bruge til eksempelvisning. Så tryk på knappen Opret arrangement, og skriv en titel, en beskrivelse og dato/tid. Du skal også vælge et spillested (der hvor din event foregår) eller oprette et nyt. Opret et antal billetter og en pris og tryk på publicer, og vupti har du dit første arrangement oprettet. Du kan vælge at lave et test-arrangement som du sletter igen, eller du kan oprette en rigtig event som du vil sælge billetter til.

Design dine egne billetter
Nu skal du designe den billet som dine kunder modtager og printer ud. Nogle ting kan du ikke lave om, for billetsystemet sætter selvfølgelig de informationer om arrangementet på, som du har tastet ind, samt en stregkode, hvis du ønsker at scanne billetterne i indgangen. Men du kan sætte et logo på billetten øverst, og du kan sætte enten et billede eller en tekst på billettens midterste felt. Her kan du have et billede af artisten, praktisk information om arrangementet, eller en reklame for et af dine andre arrangementer. Det er helt op til dig selv. Du designer først en billet der benyttes som standard på alle arrangementer, og du kan efterfølgende lave varianter som du kan knytte til specifikke events.

Design din billetshop

Det er selvfølgelig super vigtigt hvordan dine events tager sig ud i din shop, og du kan derfor designe den side præcis så den passer ind i dine øvrige materialer, hjemmeside, brochurer og Facebook m.v. Du kan indsætte en grafik øverst på siden (f.eks. logo), sætte en baggrundsfarve eller billede, bestemme farver og form på knapper, skrifttype og farve. Du kan også indsætte sociale ikoner der linker over til f.eks. din Facebook-side.

Indsæt dine events på siden: Du styrer hvilke events du viser i shoppen under punktet Vis arrangementer på hjemmeside – det er også her at du sætter et billede på arrangementet. Du kan altså godt have et publiceret arrangement som du ikke viser, og dermed ikke har i salg.

Kan jeg sælge billetter direkte på Facebook?
Der er mange der spørger om man kan købe billetterne via Facebook – og ja, billetshoppen fra Billet.dk har en indbygget Facebook-app, som du kan installere som en fane på din Facebook-page, og dermed kan dine besøgende købe dine billetter uden at forlade Facebook. Mange opretter selvfølgelig også deres event som en Facebook-event, og her indsætter du blot et link til din billetshop i feltet billetsalg.

Kan jeg sælge billetter via smartphone?
Over halvdelen af alle billetter købes i dag direkte via en iPhone eller Android-smartphone, og billetshoppen er mobil-optimeret, således at dine arrangementer ser godt ud på en smartphone. Det er desuden muligt for dine kunder at vælge MobilePay som betalingsform – dette er indbygget i billetshop – og det er dermed endnu hurtigere at købe dine billetter.

Kan jeg se hvem der køber mine billetter?
Ja selvfølgelig – det er jo dine kunder. I billetshop har du hele tiden overblik over hvor mange billetter du sælger, og et grafisk kort viser også hvor dine kunder befinder sig. Du kan hente kundelister ud til hver enkelt event med alle oplysninger om dine kunder, printe deltagerlister og meget andet.

Der er rigtig mange muligheder, og med en billetshop er det både billigt (det er gratis for dig – dine kunder betaler et lille billetgebyr) og overskueligt at drive sit eget billetsalg i en professionel ramme. Du får med det samme fuldt overblik over dit billetsalg.

https://billetshop.billet.dk

Related posts

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *