Sådan fanger du dit publikum

Sådan fanger du dit publikum

Som underviser kender jeg pænt meget til vigtigheden i at fange publikums opmærksomhed fra start. En dårlig start kan i værste tilfælde være katastrofal for det videre forløb, så det handler om at være på pletten fra start. Derfor er det en rigtig god ide at være velforberedt, inden du går i gang med at præsentere dit emne eller fag. Vi kender vist alle sammen til oplæg eller enetaler, hvor indlægsholderen er kommet skævt fra start. Det handler om at fange dit publikum så hurtigt som muligt for at få dem i din hule hånd fra start af. Men hvordan gør du det? Læs en række gode råd til at fange dit publikum her.

 

Styr på teknikken

Det lyder banalt, men er essentielt for din præstation: hav styr på teknikken! Hvis du skal afvikle en PowerPoint, skal du være helt styr på at præsentationen via PowerPoint virker som den skal. Fungerer dine animationer, og er overgangene fra dias til dias lige i skabet? Og hvad med de indsatte illustrationer: sidder de pænt, og har du valgt at lægge disse illustrationer under teksten? Og hvad med projektoren: virker den som den skal?

Stilhed

Det kan også være et effektfuldt våben at bruge en smule stilhed i opstartsfasen. Start forsigtigt op med ganske kort at præsentere dig selv og emnet. Hold herefter en pause uden at sige et eneste ord og afvent at mærke publikums interesse og nysgerrighed. En kunstpause i ny og næ er et stærkt middel til at opfange tilhørernes opmærksomhed. Måske tænker de: – Har han glemt manuskriptet? Det har du naturligvis ikke.

Citater

Det er ganske nyttigt at citere nogle kendte personer, hvis det vel at mærke kan relateres til det emne du fortæller om. Folk kan godt lide billeder på nethinden, og ved at bruge et citat fra en kendt person, vækker du en form for troværdighed hos publikum. Det er dog vigtigt at du citerer 100 procent korrekt, og at citatet åbner op for nysgerrighed hos publikum.

Fortid eller fremtid

Du kan også starte med at komme med et udsagn, der sætter fokus på fortiden eller fremtiden. Hvis du for eksempel postulerer, at danskerne formentlig spiser ris hver dag om ti år, vil du måske provokere salen, og folk vil sidde på stikker for at debattere emnet med dig. Du kan også starte med et tilbageblik, hvor du for eksempel nævner, at danske familier i gennemsnit havde én bil for ti år siden, og at tallet i dag er halvanden bil i gennemsnit. Men igen: brug eksempler der relaterer sig til dit foredrag.

Dugfriske nyheder

Du kan også starte med helt dugfriske nyheder, citater eller undersøgelser vedrørende dit emne. Selv om du måske har sammensat dit foredrag for blot få dage siden, så prøv med en Google søgning om emnet, hvor du søger efter informationer om emnet via tidsstyringen. Dette gøres i Google ved at søge efter emnet og ved søgeresultatet vælge Søgeværktøjer > Ethvert tidsinterval > De seneste 24 timer. Måske finder du en dugfrisk triumf, som vil imponere dit publikum. – Wow, han er med på beatet, ham der…

Storytelling

Endelig kan du overveje at starte dit foredrag med en kort historie. Det kan være en anekdote eller en vandrerhistorie, hvor moralen på en eller anden måde går på det emne, som du har på hjerte over for dit publikum. De fleste kan godt lide at høre små historier, og det kan være en god måde at bryde isen imellem dig og tilhørerne. En historie kan jo sagtens indeholde et tæft af humor, og et godt grin eller tøhø skærper ofte opmærksomheden. Bare spørg Niels Hausgaard!

Og endelig: husk at du naturligvis sagtens kan holde dig til et rimeligt fastlåst manuskript, men at du aldrig må stå og læse op af papirer, som du holder i hånden. Du skal kunne dit stof, og du skal være parat til at hoppe lidt ud af manus, hvis der kommer indledende kommentarer eller spørgsmål. Og så er det ikke en gang sikkert, at du skal bruge PowerPoint for at fange dit publikum!

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *