Rabatkoder – vi elsker det

Rabatkoder – vi elsker det

Hvis du hører til den yngre del af den købestærke befolkning på internettet, er sandsynligheden for at du bruger rabatkoder stor. Rabatkoder? Jo, du ved, de hersens rabatkoder som du indtaster i en webshop, så du sparer kroner og ører på den samlede udgift i forbindelse med dit online køb.

Sådan lyder en af konklusionerne i en undersøgelse, som FDIH netop har løsladt til danskerne. Undersøgelsen viser at over halvdelen af danskerne anvender rabatkoder, når de handler på nettet, og jo yngre kunder, desto større effekt har rabatkoderne på købsadfærden. Det er især de unge samt børnefamilier, som bruger rabatkoderne, så de derigennem opnår et godt tilbud, som det så smukt hedder på jysk.

– Som forbrugere er vi altid glade for et ”godt tilbud”, og derfor er vi flittige brugere af digitale rabatkuponer, altså rabatkoder. Storforbrugerne af rabatkoder er kunder under 50 år med børnefamilierne i spidsen, og de vurderer selv, at gode rabatkoder får dem til at købe mere, siger administrerende direktør Annette Falberg fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Personligt hører jeg stadig til børnefamilier med en hjemmeboende knægt på 17 år, og jeg skal da også indrømme at jeg bliver en anelse ekstra nysgerrig, hvis jeg på en webshop har mulighed for at indtaste en rabatkode. Rabat er jo lig med sparede kroner, så hvis jeg fornemmer at jeg kan spare så meget at fragten ligefrem bliver gratis, skal jeg nok gøre en indsats for at finde den pågældende rabatkode.

Rabatkoder til WordPress temaer

Jeg bruger det især, når jeg køber WordPress temaer på nettet. Disse WordPress temaer bruger jeg i forbindelse med oprettelse af WordPress websites, og det sker da ret ofte at jeg sparer 30-60 procent på flotte WordPress temaer. Hvis jeg handler fysiske varer i danske webshops, foretager jeg da også en googling hvis shoppen skilter med, at jeg kan indtaste rabatkoder. Hvis du for eksempel opretter webhotel his www.i123.dk, kan du indtaste et kuponnummer for at spare en skilling (hvis du indtaster NETTPTN optjener du rabat, og jeg tjener lidt håndører).

-For netbutikker er koderne altså et superstærkt markedsførings- og salgsværktøj, da især de unge og børnefamilierne mener, at de køber mere, vel at mærke når rabatkoden er god og personlig. En generel kode, som alle har adgang til, opleves ikke som helt så ”god”, som den kode man modtager personligt, for eksempel som særligt medlemstilbud. Det kræver altså en målrettet indsats fra netbutikkerne over for de enkelte kunder, som til gengæld køber mere, vurderer Annette Falberg fra FDIH ud fra en undersøgelse, hvor over 1200 folk deltog.

Hvad er dit forhold til rabatkoder?

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *