Power nap – derfor

Power nap – derfor

Vi, som af og til drøner derudad med 180 i timen glemmer somme tider at slå bremsen i. Hvis vi fortsætter i ét væk, risikerer du dårligere søvn, og mindre søvn er lig med dårligere koncentration og formentlig dårligere resultater. Derfor skal du overveje at hive en power nap hjem.

Power nap er et begreb, som jeg i en årrække er blevet bedre til at integrere i min somme tider travle hverdag. Jeg indrømmer at jeg nogle gange går for sent i seng, og derfor kan det knibe med at fange de 8 timers søvn, som eksperterne anbefaler at vi får – husk lige at børn og teenagere bør få flere timers søvn på kontoen.

Når jeg en gang imellem tager en power nap betyder det såmænd blot, at jeg lægger mig et roligt sted, gerne blødt, hvor jeg kan ligge rimeligt uforstyrret. Jeg slår data fra på min smartphone, mens jeg slår mit nedtællingsur til: 15 minutter, så starter balladen.

Ofte når jeg at falde helt hen, og hvis det skal være specielt vellykket, skal jeg helst vågne en gang eller to ved at høre min egen snorken. Når telefonen larmer efter 15 minutter, skal det vigtigste ske: jeg skal slukke og løfte mit korpus fra madrassen. Op igen. I gang med nye opgaver og sysler.

Det er sundt med en power nap

Undersøgelser viser at det er sundt med en power nap. Den vigtigste grund til power nap er at du kan indhente en lillebitte smule søvn med en power nap. Ikke dermed sagt at du indhenter det forsømte, hvis du blot har sover to timer den forgangne nat, men en power nap kan betyde at du får tilført ekstra energi på dit indre batteri, så du kommer lidt videre i dagens program. For lidt søvn er ensbetydende med dårligere koncentration, og studier viser at vores forgængere risikerede at miste livet, hvis de ikke var ved deres fulde fem i krigs- og jagtsituationer.

Nogen dropper en power nap. I stedet indtager de 4-5 kopper kaffe, fuldt med koffein. Det betyder at de lige bliver fyldt op med et skud falsk energi, men undersøgelser viser at en power nap er langt mere virkningsfuld en koffein. Desuden ophobes denne koffein i kropppen, og det kan medføre at du får sværere ved at falde i søvn senere på dagen.

Nå, men en power nap er altså det rette for mig, og du skal ikke snydes for et tip eller to.

Pas på at din power nap ikke bliver for lang. En power nap på en halv eller hel time kan medføre at du føler dig endnu mere smadret, end da du lagde dig. Brug et nedtællingsur på din smartphone og sæt uret til 15-20 minutter. Læg eventuelt telefonen et sted, hvor du er nødsaget til at rejse dig for at slukke alarmen. Og læg dig ikke igen!

Læg dig et behageligt sted, hvor der er ro og fred. Der må også gerne være en smule mørkt. Læg eventuelt et viskestykke over øjnene.

Prøv at slippe alle tanker i hovedet. Opgaver, sysler, aftaler og den slags hører ikke hjemme i en power nap zone. Tænk på noget behageligt og fokuser på dit åndedræt samt muskler.

Hvis du har brug for ekstra power, så snup en kop kaffe umiddelbart inden du lægger dig. Så vil koffeinen være optaget i kroppen, når du vågner efter de 15-20 minutter.

Hvis vennerne eller ægtefællen griner ad dig, fordi du tager en power nap morfar, så smil retur til dem. De gør grin på falske grundlag, og der vil kun være én vinder: dig!

WikiPedia: Power nap

Related posts

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *