Nyhedsbreve virker

Nyhedsbreve virker

Nettips er atter at finde i folks indbakker. Eller rettere: nogle folks indbakker. Vores nyhedsbreve har været forsømt, og den regelmæssige udsendelse blev pludselig afbrudt af andre uventede arbejdsopgaver. Og det er egentlig meget rammende for denne form for online markedsføring, for hvis sådan et nyhedsbrev ikke passes og plejes, kan man lige så godt lade det ligge i skrivebordsskuffen. Det tager tid at komponere et ordentligt nyhedsbrev, og hvis folk ligefrem overlader deres mailadresse til dig, er du forpligtiget til at grive fat om opgaven seriøst. Gør man det, er der ingen tvivl om, at du kan få fuldt og godt udbytte af sådan et elektronisk nyhedsbrev.

Undersøgelser viser, at velsammensatte nyhedsbreve, altså email marketing, giver pengene igen. Faktisk op til 40 gange. Det slår alle andre former for online marketing, hvoraf de mest kendte metoder nok er Google AdWords samt annoncer på websites som Facebook og MSN (og hvor ens målgruppe nu en gang befinder sig). Søgemaskineoptimering er naturligvis også meget vigtig, men ifølge undersøgelsen foretaget af RSW, betaler SEO sig blot tilbage igen 22 gange. Dog er der en vigtig parameter, du skal have for øje, inden du sender nyhedsbrev ud til folket: hvad ønsker du at kommunikere ud til dine abonnenter? Og lige så vigtigt: hvordan gør du det?

Rens ud i adresserne
Nettips har brugt forskellige metoder. Almindelig e-mail med modtagerne i BCC feltet. Den kender de fleste sikkert. Løsningen er ikke optimal, idet mange af modtagernes mail-udbydere opfatter denne slags e-mail som spam. Nettips endte også et nyhedsbrev ud igennem vores CMS løsning, som hedder Joomla. Samme nedslående resultat. Massevis af mails nåede aldrig frem på grund af mistanke om spam. Nu er vi så hoppet over på en ny, spændende løsning, der hedder Mailplatform.dk. Det ser virkelig godt, seriøst og professionelt ud.

Efter at vi oprettede os som kunder hos Mailplatform, blev jeg ringet op af Kim Østergaard, som ejer Mailplatform. Vi fik bl.a. en god snak om den adresseliste jeg havde, og efter hans gode råd sendte jeg en mail ud til samtlige, hvor jeg bad om at folk skulle melde sig til nyhedsbrevet endnu en gang, idet mange adresser kunne være ”døde”. – Resultat kan være nedslående, for mange af adresserne virker nok ikke længere, advarede Kim mig. Men som han ganske rigtigt sagde: – Hellere få luget ud i systemet, så de ægte interesserede er tilbage, mens døde og uinteresserede abonnenter sorteres fra. Efter den første udsendelse, hvor jeg bad folk om at melde sig på listen igen, måtte jeg erfare at 75 procent af modtagerne ikke gav lyd fra sig. Et noget forstemmende resultat. Til gengæld er 25 procent stadig interesseret, og det er vi meget glade for.

Vi skal altså i gang med at udsende nyhedsbrev til vores abonnenter, og derfor er vi altid interesseret i at modtage gode tips og tricks, spændende links samt inspiration til indhold. Hvis du brænder inde med gode ideer, så skriv til Allan.

Hvis du ikke allerede abonnerer på vores gratis nyhedsbreve, kan du tilmelde dig på forsiden af Nettips.

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *