Markedsføring på Facebook

Markedsføring på Facebook

Kvindelig iværksætter bruger Facebook til at sælge endnu flere produkter. Det er med at bruge tidens trend.

Over to millioner danskere boltrer sig på webstedet Facebook, hvor de holder kontakten til venner, bekendte og familie ved lige. Her udveksler de digitale billeder, videoklip, kalenderaftaler og linksmed hinanden, og det hele foregår i sagens natur på jordnært og” venskabeligt” maner. Men der er også andre, som anvender Facebook til lidt mere end bare det venskabelige. Facebook er nemlig også big business, og en af brugere, som anvender Facebook til at markedsføre sin webshops produkter, er Trine Lønfeldt fra Thurø.

Hun driver til dagligt webshoppen Umas.dk, og her sælger hun mange forskellige varer, som er produceret ud fra miljøvenlige hensyn. Sushi kølebakker, smykker, tasker, skåle, regnfrakker, kaffebælter og støvleholdere er blot et lille udpluk af butikkens varesortiment, og Trine Lønfeldt udvider konstant udbuddet af varer i butikken. Men hun bruger også meget tid på at markedsføre butikken. Det gør hun blandt andet via Facebook.

Spred det gode budskab
– Brugere af Facebook har forskellige bevæggrunde for at have en profil eller en fanside derinde. Med rette kan det enkelte menneskespørge sig selv, om det har brug for Facebook? I så fald, hvorfor og hvordan vil jeg bruge Facebook, hvor ofte går vi online og hvor aktivønsker vi at være derinde? Det er naturligvis nogle spørgsmål jeg har stillet mig selv, og jeg har valgt at bruge Facebook aktivt til at skabe interesse for de produkter, som jeg sælger på nettet. Derfor stiftede jeg en klub på Facebook, hvor jeg forsøger at skabe ekstrainteresse for produkterne. Jeg mærkede hurtig god opbakning blandt mine Facebook-venner, og i dag er der lige omkring 175 medlemmer af fansiden. Det betyder at jeg mere eller mindre er i direkte kontakt med mennesker, der aktivt viser interesse for mine varer. Desuden er Facebook et fantastisk medie til at sprede de gode budskaber, og det er medlemmerne da også flinke til, siger Trine Lønfeldt.

Hun ser et stort potentiale i Facebook, som er et udstillingsvindue over for mange millioner brugere fra hele verden, og så sætter hun pris på alle de gode historier, som man dagligt får, når man logger på det sociale website. Som bruger har man mulighed for at kommentere vennernes gøren og laden, og dette indbefatter blandt andet en ”Synes godt om”-knap.

Krydrer med nyhedsbreve
– Når en god veninde fortæller, at hun lige har løbet en tur i regnen og efterfølgende spist boller med børnene, så synes vi godt om. Når en forretningsforbindelse skriver, at hun lige har fået en stor aftale i stand eller udgivet en bog, så synes vi godt om. Når de unge mennesker fortæller, at de er glade og har scoret gode karakterer til eksamen, så synes vi godt om. Når skolekammeraten udbryder, at han er forelsket på 18. år, så synes vi godt om. Alt kan gøres op i for og imod. Men muligheden for at udtrykke “synes godt om” på Facebook må være på” for”-siden. Jeg tror ikke det er tilfældigt, at der ikke findes en” synes ikke om”-knap. For den findes så rigeligt i hverdagen, siger Trine Lønfeldt.

Nu er det ikke udelukkende Facebook, som bruges til markedsføring af Umas.dk. Trine Lønfeldt er også aktiv på en række andre områder for at tiltrække kunder ind i den virtuelle butik. Hun anvender blandt andet annoncer på Google – de såkaldte Google AdWords – og hun bruger meget kontakte journalister i diverse medier, blandt andet ugeblade og damemagasiner, hvor hendes produkter er nævnt i blandt andet Kiwi Magazine og Søndagsavisen. – Det er helt klart den mest tidskrævende del af min markedsføring, og jeg krydrer det hele med nyhedsbreve, blogs samt debatter i diverse internetfora. Og så er der netværket. God omtale fra netværket er den bedste markedsføring, men det er samtidig også en tålmodighedsproces, slutter Trine Lønfeldt med et smil.

www.umas.dk

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *