Kvinder vil have Facebook

Kvinder vil have Facebook

Til dagligt underviser jeg i Kursuscentret i Svendborg, hvor talen ofte falder på internettet og de muligheder, som nettet byder på. Vi bruger jo nettet til mange forskellige ting. Nogen læser Nettips, mens andre bruger netadgangen til nyhedsinformationer eller mail. Og så er der jo alle de sociale medier omkring os. Personligt er jeg mest på Facebook og LinkedIn, men der er jo andre spændende muligheder. Og så er jeg jo bare en mand. Men hvad med kvinder på Nettet. Hvad bruger de mon tiden på? Microsoft har undersøgt sagen, og svaret er nok ikke helt overraskende.

80 procent af alle danske kvinder over 15 år ejer en profil på Facebook. Tallet for mænd er 60 procent. Det ser altså ud til at især kvinderne godt kan lide at holde sig opdateret med hvad venner og familie foretager sig via Facebook. Vi mænd er muligvis en smule mere tilbagetrukne, hvad det angår. Muligvis. Jeg er da selv en hel del på Facebook, og selv om jeg måske ikke er så aktiv med at poste sindsoprivende opdateringer, er jeg med på sidelinjen. Og hvis vennerne beder mig om at like eller dele (læg mærke til sproget på disse 2 udsagnsord), gør jeg gerne det. Men det er altså mest kvinder, der bruger tiden på Facebook. Det viser en undersøgelse, som Microsoft står bag.

Kigger man på Instagram, et andet populært socialt medie med fokus på digitale billeder, er tallet markant anderledes. Her har dobbelt så mange kvinder end mænd en profil kørende. Her taler man om kvinders sociale gen, hvor man gerne holder øje med hvad der foregår i netværket, og hvordan man følger med i de andres liv.

Vi mænd vil hellere på LinkedIn og til en vis grad på Twitter. 30 procent af mænd i Danmark har en profil på LinkedIn, som er en slags socialt netværk med fokus på erhverv, arbejde og business. Gentagelserne længe leve! Og dobbelt så mange mænd som kvinder har et Twitter profil. Mænd går efter informationer og nyheder, hvor de holder sig orienterede generelt.

Af andre interessante ting fra Microsofts undersøgelse kan det nævnes, at

  • 66 procent af danskerne ejer en smartphone
  • 80 procent ejer en bærbar computer
  • 37 procent ejer en tablet

www.microsoft.dk

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *