Kriseinfo via sociale medier

Kriseinfo via sociale medier

Allan! Jo, det er såmænd navnet på personen bag denne pen, men Allan er også navnet på en hæsblæsende orkan, der ramte Danmark i oktober 2013. Hurtigt erfarede danskerne, at Allan var en hård nyser, og at man ikke skulle spøge med orkanen, der ødelagde humøret hos temmelig mange danskere på grund af omfattende ødelæggelser. Da Allan var på vej, blev vi grundigt orienteret af diverse meteorologer på tv og i radio, som via satellitfotos og jeg skal give dig skal jeg kunne skildre den enorme kraft, vi kunne forvente os af Allan. Allan medførte på den måde en række spørgsmål hos danskerne: aflyses kurset i aften, lukker skolen for børnene, er der aflysninger på togdriften, skal der investeres i gær? Men hvad gjorde danskerne egentlig, når vi skulle holdes ajour med Allan?

Epinion foretog en undersøgelse for Rigspolitiet og Beredskabsstyrelsen og undersøgelsen kunne fortælle, at danskerne i højere grad begyndte at bruge de sociale medier til at finde svar på de spørgsmål, som de havde i forbindelse med Allan. 17 procent af de adspurgte i undersøgelsen fortalte nemlig, at de brugte de sociale medier til at få svar på spørgsmål i forbindelse med Allan. En lignende undersøgelse fra Fukushima-katastrofen i 2011 sagde, at blot 6 procent af befolkningen brugte de sociale medier til at få overblik over situationen. Især den yngre del af den voksne befolkning – dem på mellem 18-34 år – var ivrige på de sociale medier.

Sociale medier er gode til krisekommunikation

41 procent af de adspurgte i denne aldersgruppe fortalte nemlig at de fik informationer om Allan via de sociale medier. Og det er Rigspolitiet og Beredskabsstyrelsen udmærket klar over. De benytter nemlig de sociale medier som infokanaler til befolkningen, når der skal orienteres om situationen.

– Allerede under stormen Bodil i december havde vi en fornemmelse af, at især Twitter blev brugt i endnu højere grad end under stormen Allan i oktober. Sociale medier er gode til krisekommunikation, fordi informationen spredes lettere og hurtigere end via de traditionelle kanaler, når det går stærkt, siger Beredskabsstyrelsens kommunikationschef, Thomas Dybro Lundorf

TV og radio er stadig den primære kilde som danskerne bruger, når der skal hentes informationer om krisesituationer, men det er også tydeligt at disse medier bruger de sociale medier til at skaffe sig oplysninger om eksempelvis Allan. Rigspolitiets kommunikationschef, Rikke Egelund siger:

– Medierne følger myndighedernes sociale medieprofiler og viderebringer relevant information til offentligheden med det samme. På den måde kommer vores budskaber hurtigt ud til borgerne, selvom det ikke er alle her i landet, der følger os direkte via Twitter og Facebook.

Personligt fulgte jeg mest med i situationen via nyhedsudsendelser i tv, men jeg måtte da også lige kigge et smut ind i Facebook for at se venners livefotos af status hos lige netop dem. Hvad gjorde du?

{fcomment}

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *