Hvad er Facebook at work?

Hvad er Facebook at work?

Facebook at work? Hvad pokker er det for en størrelse? Har det noget med det australske band Men at Work at gøre? Nej, det har det naturligvis ikke. Facebook at work er en relativ ny størrelse, som fremadrettet skal fungere som intranet for virksomheder i hele verden.

Senest kunne man læse at Elgiganten har fået Facebook at work, og det betyder at de over 2.000 ansatte nu får rig lejlighed til at dele viden med hinanden, når de logger på Facebook. Det er nemlig delvis nødvendigt hvis man skal få det fulde udbytte af Facebook at work.

Intranet via Facebook

Elgiganten er ikke det første firma i verden, som anvender Facebooks intranet-interface. Hollandske Heineken, som skaber gode pilsnere bruger det, og Facebook at work skal altså ses som et alternativ til andre forkromede intranet-løsninger, som enhver større virksomhed med respekt for sig selv råder over.

De klassiske Facebook-funktioner som beskeder (Messenger), like-knappen og gruppeinddelinger er alle inkluderet i det nye system, som i høj grad minder om den Facebook som du måske kender alt for godt. Dog skulle der være tale om 2 forskellige systemer, og man kan – så vidt jeg kan læse mg frem til – godt være en del af Facebook at work uden at have en offentlig Facebook profil. Korriger mig, hvis jeg er galt afmarcheret.

Videndeling og tips til kolleger

Ideen er altså at ansatte kan dele viden med hinanden og give hinanden tips og tricks i forhold til eksempelvis kunder og samarbejdspartnere. Nyhedsdelen minder om det feed som man kender fra den ”almindelige” Facebook, og chatten fungerer på samme måde.

Man kan naturligvis også oprette begivenheder i systemet. Det kan for eksempel være gruppemøder eller team-komsammen, men det kan også være lidt mere hyggelige anledninger som firmafester og strikkeaftener. Endelig fremhæves søgefunktionen på Facebook at work som en genial måde til hurtigt at finde svar på spørgsmål, som andre i organisationen måske har kommenteret tidligere.

Prognose: en fiasko?

Der er ingen tvivl om at Facebook øjner et marked for at de kan få en bid af den interessante kage, som hedder intranet. Mange virksomheders ansatte får grå hår i hovedet, når de skal ind at lære et nyt intranetsystem. Dem findes der nemlig mange af.

Ved at bruge Facebooks brugerflade som intranet, sikrer mange virksomheder sig at deres ansatte får et intranet-system, som de kender og er fortrolige med. Nu kender jeg ikke betingelserne for Facebook at work, men hvis de er lige så skrappe som den almindelige Facebook, er min prognose at Facebook at work bliver en dundrende fiasko. Virksomheder er ikke interesserede i at afgive alt for meget suverænitet i forhold til indhold. Slet ikke til et socialt medie som Facebook.

Mit eget firma, Bojsen IT, er et enmandsfirma, og jeg springer formentlig ikke på denne løsning.

Facebook at Work

Læs også:

1 Comment

  1. Peter

    Hej Allan,
    Vi har i den norske Flygtningehjelp (www.nrc.no) har brugt Facebook at Work siden april 2016, – hovedsageligt til at forbinde vores ca 1000 internationale humanitære eksperter (bosat verden over), som vi sekunderer til diverse FN organisationer. De foreløbige resultater viser at Facebook at Work platformen lever op til forventningerne mht til dynamisk deling information fra diverse projekter og aktiviteter, reduktion af masse emails, samt ekspert-ekspert kommunikation og deling af ekspertviden.

    Facebook at Work er ikke så restriktiv som den normale Facebook platform. Facebook overlader det til den enkelte organisation selv at styre deres platform, og Facebook ejer ikke indholdet i platformen, men det ejes af organisationen selv. Der er ingen reklamer og ingen Candy Crunch, men kun organisationens data.

    Facebook at Work er endnu ikke kommercielt tilgængelig, men i Norge er en række store virksomheder som Telenor, Den Norske Bank (DNB) og sportskæden XXL med til at beta teste Facebook at Work platformen. NRC er så vidt vi ved den første INGO i verden som bruger Facebook at Work.

    Interessen for Facebook at Work er meget stor blandt norske organisatoner, – fra landkommuner op til IT giganter som Evry og Telenor, -men nordmænd har vist altid været lidt hurtigere på Like-knappen end os danskere 🙂

    Vh,
    peter, NRC

    Reply

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *