Hotmail og nyhedsbreve

Hotmail og nyhedsbreve

For nyligt sadlede Microsoft en smule om på deres webmail heste. Den hæderkronede og højt elskede Hotmail kom pludselig i ny forklædning, og en anden lillebror stod og ventede i kulissen. Lillebroderens navn er Outlook.com, og Microsoft er i fuld færd med at gøre deres webmail tjenester så labre og brugervenlige, så de kan vippe Gmail ad pinden som en væsentlig konkurrent. Så langt så godt. Nogen synes det er træls, at Hotmail pludselig findes i en anden brugerflade, mens andre synes det er forbedret ganske væsentligt. Jeg hører til den sidste gruppe: faktisk synes jeg at Outlook.com virker rigtigt godt, og hvis det ikke var fordi jeg havde samlet al min mail via Gmail, var jeg nok blevet forelsket i Outlook.com.

 

Men er der ulemper forbundet med Hotmails hamskifte? Kan der være bivirkninger ved at lade Outlook-brandet komme på banen i forhold til Hotmail og Gmail? Hvis man ser professionelt på sagen, kan det give slem hovedpine for firmaer, som benytter sig af nyhedsbreve målrettet private brugere og kunder. Microsofts plan er ganske givet at friste Hotmail-brugere over til at blive Outlook-brugere, og når det sker – og det gør det – vil en masse Hotmail adresser pludselig stå ubrugte og halvdøde hen. Og hvilken effekt har det så på firmaer, der forsøger at sende mail til døde adresser? I værste fald betyder det, at firmaet får strafpoint på kontoen, fordi internettets store vogtere vil bide mærke i, at firmaet sender mails af sted til døde adresser, altså en mistænkeliggørelse, der rimer på spam.

Det gjorde ondt

Derfor handler det om at bruge en tjeneste til nyhedsbreve, som er oppe på beatet i forhold til spam-truslen. Hvis du vedbliver at bruge et system, som fortsat sender til døde Hotmailadresser, risikerer du at dine mails lander i brugernes junkfiltre – og så er enhvert nyhedsbrev uden værdi. Da Nettips i sin tid skiftede system til nyhedsbreve – vi overgik til Mailplatform.dk – var det et krav fra Mailplatforms side, at vi ryddede op i vores adresse database over abonnenter. Og det gjorde ondt!

Fra at have udsendt til omkring 3.500 adresser, var vi pludselig nede på 600 emailadresser. Resten var enten døde eller bare ude af drift af forskellige årsager. Jeg havde meget svært ved at acceptere tingenes tilstand, men som Mailplatforms grundlægger, Kim Østergaard, sagde til mig i telefonen: – Du har alligevel ikke noget som helst ud af disse døde adresser, så lad os få ryddet op og startet op på en frisk. Det betaler sig i længden.

Sikre nyhedsbreve via Mailplatform

Så det gjorde vi. Efter en heftig omgang oprydning råder Nettips i dag over et system til nyhedsbreve, der virker 100 procent. Og hvis vi udsender et nyhedsbrev til inaktive eller døde adresser, justerer systemet automatisk på modtagerlisten til næste gang vi udsender nyhedsbrev. Vi skal med andre ord ikke røre en finger. Mailplatform ordner det sure og tidskrævende arbejde for os. Samtidig er Mailpltform blevet certificeret, hvilket betyder at de store spillere på området, fx Gmail, Hotmail og Yahoomail, accepterer mails afsendt via Mailplatform. Dermed lander nyhedsbrevet fra Nettips sjældent i et spam eller junk filter.

www.mailplatform.dk

Nyhedsbreve virker fortrinligt!

{fcomment}

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *