Googles selvkørende bil i byen

Googles selvkørende bil i byen

Ved du godt, at Google har udviklet den selvkørende bil? Du ved, sådan en tingest med hjul, rat og motor som kører rundt på gader og stræder. Uden chauffør! Altså, ingen person ved rattet. Du sætter dig ind I bilen, angiver hvor du skal hen og beder ingen som helst at køre dig derhen. Og så sker det: bilen starter og navigerer dig fra A til B uden at nogen som helst kommer til skade. Det hele foregår fuldt automatiseret, og der er ingen mennesker indblandet direkte i bilens aktivitet på asfalten. Google kører en række forsøg med den førerløse bil, som vist nok også er set i Kolding. Jeg har ikke selv oplevet den selvkørende, førerløse bil, men den eksisterer i bedste velgående. Og Google forsøger konstant at presse initiativet ud til at afprøve nye udfordringer.

Dette pres indbefatter blandt andet at sætte den selvkørende bil ud i det særdeles pulserende trafikliv, hvor fodgængere glemmer at holde tilbage for den røde mand i lyskrydsene. Det gælder således også små farer via skjulte udkørsler samt lastbiler, der breder sig over flere kørebaner. Sådanne scenarier kan få selv rutinerede bilister til at svede, og hvis man samtidig tager det amerikanske færdelssystem i betragtning, er jeg sikker på, at mange danskere ville takke pænt nej tak til oplevelsen. Ikke desto mindre er det hvad Googles selvkørende bil udsættes for i disse dage.

Den selvkørende bil har efterhånden tilbagelagt over en million kilometre i Californien, USA. Det er typisk sket på motorveje over there, og som Google så korrekt funderer over, så er denne form fra trafik langt nemmere at have med at gøre i forhold til stressende bykørsel. Nu har Google proppet den selvkørende bil med mere nyudviklet software, så den er i stand til at tage i hundredevis af faremomenter med i dens overvejelser, når der køres lystigt af sted i byen. Fodgængere, bybusser, stop-skilte, færdelspoliti, spontane bevægelser fra cyklister er blot nogle af de uventede ting, der kan forekomme i bytrafikken. Derfor er Google godt klar over, at der skal grundigt over sagerne. Men når projektet er i hus, er succesen skabt.

Det uansvarlige menneske

Det vil nemlig altid være således, at hvis man får opfundet det ultimative selvkørende software, vil det være mere sikkert end menneskets evner. Mennesket bliver træt og falder i søvn bag rattet. Mennesket er tørstigt og drikker alkohol, inden det sætter sig bag rattet. Mennesket er afhængig af stoffer og kører af sted i bilen uagtet tilstanden. Mennesket er fartglad og kører ofte for hurtigt. Mennesket er påvirkeligt og kører selv om det ikke burde. Mennesket snakker i telefon bag rattet og glemmer at være opmærksom i trafikken. Mennesket er farveblind og kender ikke forskel på rødt og grønt lys.

En computer er fostret op med specifikke regler, og den fraviger ikke disse regler. Computeren i den selvkørende bil er proppet med sådanne regler plus en masse uforudsigelige hændelser, som kan træffe i trafikken. Google er langt fra færdige med at udvikle den selvkørende bil, men på et tidspunkt må vi mennesker erkende, at det er langt mere sikkert, hvis trafikken blev styret af selvkørende biler med os mennesker som passagerer. Hvordan har du med denne tanke?

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *