Forbrugerelektronik har aldrig været billigere

Forbrugerelektronik har aldrig været billigere

For blot få år siden foregik al handel med forbrugerelektronik via specialforretninger. Hvidevarer blev solgt hos hvidevareforhandleren, computer og spil skulle findes hos computerbutikken og stereoanlægget skulle købes hos HiFi-butikken.

Det gav anledning til monopolagtige tilstande, specielt i yderområderne, hvor de små specialbutikker kunne sætte prisniveauet som de lystede. I dag er grænserne blødt op til gavn for forbrugerne. Alle former for elektronik forhandles af en lang række kæder, og onlinehandelen boomer. Læs med og få et par eksempler på, hvordan verden i disse år forvandles.

Køb dit nye TV i Føtex

De fleste opfatter eksempelvis dagligvarekæden Føtex som et sted, hvor man fortrinsvis handler madvarer. Sådan var det måske engang, men som mange andre kæder følger Føtex med tiden. Forbrugerne ønsker at samle indkøbene ét sted, og det er en tendens, som i den grad har influeret forretningslivet de senere år.

Specialkæder som eksempelvis Fona og Stereo Studio må lukke ned, idet de store kæder og varehuse i stigende grad overtager salget. Se mere her, hvis du vil have et overblik over, hvad Føtex i dag kan tilbyde inden for forbrugerelektronik.

Hypermarkedet er fremtidens fysiske handelscentrum

Som med så meget andet, kan vi i store lande som USA få et indblik i, hvordan fremtiden kommer til at se ud herhjemme om nogle år. En af de mest tydelige tendenser er hypermarkedet, som tilbyder alt nødvendigt under ét tag.

Her kan man køber alt nødvendigt, lige fra madvarer til tøj og elektronik, og det er også her man kan få oplevelser og opleve happenings af mange forskellige karakterer.

I Danmark satser eksempelvis Bilka meget målrettet på denne udvikling, og der investeres store millionbeløb hvert år i omlægning og målretning mod tidens trend. Det er selvfølgelig ikke bare en døgnflue, for der ligger grundige markeds- og forbrugerundersøgelser bag.

Verden forandrer sig med en hastighed, som aldrig tidligere er set i verdenshistorien, og det samme gælder vores forbrugsmønstre.

Nethandel bliver måske fremtidens vinder

Selv om hypermarkedet ser ud til at være fremtiden for den fysiske handel, tyder meget på, at nethandel og postordresalg kan komme til at dominere fremtiden i ekstrem grad. Igen kan vi se til lande som USA, hvor det i princippet er muligt at leve sit forbrugerliv 100% fra siddepladsen foran computeren.

I USA kan stort set alt leveres pr. postordre, lige fra mad og dagligvarer til biler og motorcykler.

Herhjemme er vi dog også godt med. Vi er ganske vidst ikke så mange mennesker i lille Danmark, men til gengæld hører vi til blandt verdens mest Internet-fortrolige folkefærd, og infrastrukturen er godt på vej til at kunne bakke tendenserne op.

Selv om Post Danmark for blot få år siden sad tungt på fragtmonopolet, ser vi i dag en lang række alternativer dukke op, og konkurrencen er benhård.

Priserne presses, og de små udkonkurreres

I takt med, at det bliver muligt at sammenlige priser på nettet, bliver alle produkter hele tiden billigere, og det gælder ikke mindst forbrugerelektronikken. Der er ganske enkelt ikke plads til store avancer, for så går forbrugerne blot andetsteds hen.

Resultatet er, at det er de store, der vinder. For at kunne tjene penge i dagens marked, kræver det ganske enkelt massive indkøb og stor volumen, hvis der skal opnås en avance. Om man kan li’ denne udvikling er en smagssag, men alle eksperter er enige om, at den er uafvendelig.

Related posts

1 Comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *