Fjernstyring af computeren

Fjernstyring af computeren

YouSee lancerer et fjernstyringsværktøj. Men der er også gratis fjernstyring til rådighed.

Mange af os kender udmærket til at have en supporter i røret. Der er noget på computeren, der driller ekstraordinært meget, og der er efterhånden kun én udvej tilbage: at ringe til en supporter eller hotline. Her får man som regel kvalificeret hjælp, men ofte oplever man at supporteren snakker et så teknisk sprog, at oplevelsen bliver lettere ubehagelig og indviklet. Mange supportere glemmer nemlig at forklare hjælpen så indgående og udførligt, at ”normale” individer ikke forstår hvad vedkommende mener, når tekniske udtryk og fraser slynges igennem telefonrøret. YouSee er klar over problematikken, så de er på trapperne med et nyt koncept, hvor kunderne får ekstra service til at afklare problemerne. Det sker via Remote Support, hvor supporteren fjernstyrer folks computer via internetforbindelsen.

Effektivt og tilfredsstillende
Helt konkret kobler supporteren sig på kundernes pc. Det betyder at supporteren kan se kundens Skrivebord, Startknap og hele molevitten. Desuden kan supporteren fjernstyre computeren og derved klikke sig ind i kundens computer for at fejlfinde og –rette. Det er ulige nemmere at få forklaret problemets sammenhæng, mens man betragter supporterens online hjælp frem for at skulle udføre kommandoer fra en supporter, som ikke kan se skærmen. Som kunde kan man mere eller mindre læne sig tilbage i stolen, mens supporteren klarer paragrafferne. Skulle det være nødvendigt at kunden skal indtaste passwords eller lignende, er linjen krypteret. Det betyder at supporteren ikke kan aflæse det kodeord, der indtastes.

– Det er en vigtig milepæl i YouSee’s Digitale Hjem-satsning, som vi nu ser starten på – nemlig dét, at vi kan vise kunden, hvad det er, som vi forklarer i telefonen. Det er et stort skridt, siger Jan Hjorth-Mosegaard, projektchef i produktudviklingsafdelingen hos YouSee. Foreløbig har responsen på forsøget været positiv, så YouSee regner med at man i fremtiden udvider hjælpen til en mere effektiv og tilfredsstillende support.
– Med det rette udbud af supportprodukter kan vi fremadrettet få fokus flyttet en smule væk fra prisen og mere over på dét, der er med til at skabe værdi for kunden, siger Jan Hjorth-Mosegaard. I øjeblikket opereres med to support-produkter, der koster fra 199 kroner til 599 kroner.

Gode, gratis alternativer
Nu behøver man ikke at være kunde hos YouSee for at få lignende service til rådighed. Hvis man ønsker en effektiv support, kræver det følgende: en person, der kan yde support, en internetforbindelse og et program. Programmets funktion er at sørge for, at supporteren kan fjernstyre den fejlramte computer via internettet, og her fås forskellige gode og gratis programmer, som klarer den sag. LogMeIn er navnet på et fantastisk stykke software, der er helt gratis at anvende for private. Programmet installeres på den pc, der trænger til hjælp, og når det er gjort, logger supporteren ind på pc’en via internettet. For at komme helt ind på computeren skal man aftale et password, som indtastes før man får adgang til herlighederne. LogMeIn virker fortrinligt, og programmet kræver ikke besværlige konfigurationer og vanskelige stillingtagener.

Et lignende hjælpemiddel hedder TeamViewer. Det er ligeledes gratis til private brugere. Programmet installeres på de to maskiner, der skal forbindes med hinanden, og herefter er det en smal sag at skabe en forbindelse. Ved opstart af TeamViewer får ejeren tildelt en unik ID, altså en slags kode, som herefter skal oplyses til den person, der skal yde support. Denne ID oplyser man typisk via telefon eller pr. e-mail. Når supporteren har fået ID og kodeordet, kan han starte TeamViewer op, logge ind med de oplysninger, som han modtog, og få sekunder efter har han adgang til den anden computer. Det betyder at supporteren styrer alt på pc’en ”i den anden ende”, og man kan endda udveksle filer og mapper mellem de to computere. Nemt, hurtigt og meget smertefrit.

LogMeIn (udenlandsk): www.logmein.com

TeamViewer (dansk): www.teamviewer.com/da

Hvad gør du hvis du skal hjælpe andre ”på afstand”?

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *