Find antallet af søgninger på keywords!

Find antallet af søgninger på keywords!

Som website ejer er det utroligt vigtigt at vide, hvor mange søgninger der er på forskellige keywords – dette skal nemlig bruges i SEO samt AdWords arbejdet, hvis man ønsker flere besøgende via disse kanaler. Mulighederne er enorme indenfor SEO og AdWords, men uden reelle keywords med en idé omkring antallet af søgninger, kan det være en svær proces. Derfor håber vi, at denne artikel vil hjælpe dig på vej!

 

Google Keyword Tool er lukket – hvad så nu?

Mange har nok før gjort brug af Googles offentlige tool ”Google Keyword Tool” – dette er dog lukket, og det hedder i dag ”Google Keyword Planner”. En af de store forskelle her er, at den ikke er offentlig tilgængelig på samme måde, som Keyword Tool var – for at få adgang til Keyword Planner skal du nemlig have en AdWords konto. Har du ikke det, så frygt ej – der er ingen krav om, at du skal oprette kampagner, så du kan roligt lave dig en AdWords konto.

Når du først kommer ind, vil du få et skærmbillede, hvor vi vælger at fokusere på to af dem, for at få antallet af søgninger oplyst:

”Search for new keyword and ad group ideas” – her kan du skrive dit/dine keyword(s) ind, og så vil Google komme med alternative keyword idéer. En smart funktion, hvor man ofte finder oversete keywords. Derudover vil du selvfølgelig kunne se antallet af søgninger, på de pågældende keywords.

Get search volume for a list of keywords or group them into ad groups” – her skriver du simpelthen bare din liste med keywords ind, og så vil du hurtigt få vist tallene. Derudover kan du også se, hvornår der bliver søgt på keywordet, ved at holde musen over et ”graf-ikon, som du ser nederst til venstre:

HUSK at sætte dit target-område rigtigt, i forhold til hvilket sprogligt og geografisk marked du vil ramme. Mine fokuserer for eksempel på Denmark og Danish, da jeg gerne vil have informationer om søgningerne i Danmark på dansk. Har du et engelsk site, så skal du naturligvis ændre i targetingen, så de passer til dine kriterier.

Dette tool er noget, som vi hos http://www.eKostumer.dk gør utroligt meget brug af. Det hjælper os med at holde styr på, hvilke keywords vi skal have fokus på, og hvornår det er vigtigt, at vi intensiverer arbejdet omkring de pågældende keywords.

Søgeord i flertal?

Et konkret eksempel er, at vi i stedet for at lægge et stort arbejde i at optimere efter ”kostume” kan se, at der faktisk er flere søgninger på ”kostumer”. Som man kan se af illustrationen til artiklen, er der faktisk en stor forskel på antallet af søgninger, og sådanne små ting glemmer folk ofte.

Det kan derfor godt betale sig, lige at køre igennem Google egne idéer til keywords, for at se, om man overseer nogle gode keywords med masser af potentiale – HUSK at køre alle ord igennem, og gerne i forskellige grammatiske former!

Bruger du et andet tool, så vil vi rigtigt gerne høre om det, og dine oplevelser med det – smid derfor en kommentar herunder og fortæl!

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *